GS M6
Göteborgs Spårvägar litt M6 nr 190-200
"två-rum-och-kök"
data för typen M6 "två-rum-och-kök" | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Stad: | Göteborg |
Littera: | M6 "två-rum-och-kök" |
Vagnsnummer: | 190-200 |
Ursprungligt antal: | 11 |
Tillverkare: | ASEA, Arlöf 1922-1923 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 17860 |
Bredd (mm): | 2000 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 18400 |
Axelföljd: | B+B |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 8880 |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 60 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 40 sittande + 42 stående = 82 passagerare |
Utrangerade: | 1949 |
Notering: | fd M4 |
Vagntypens historia:
Länkade vagnar, d v s två motorvagnar sammanbyggda till en lång motorvagn. Den ena motorvagnen fick behålla sina motorer och sin bygel. De ansågs ganska slöa, till en början gick de i trafik på linje 3 och 5. Men blev senare extravagnar främst mellan Majorna och SKF (Kvibergs Skola). De togs ur trafik 1949.
nr | ursprung | urspr. tillv. | år | utrangerad |
---|---|---|---|---|
190 | 88+89 | ASEA 1912 | 1923 | 1943 |
191 | 90+91 | ASEA 1912 | 1923 | 1949 |
192 | 92+94 | ASEA 1912 | 1923 | 1949 |
193 | 95+96 | ASEA1912 | 1923 | 1947 |
194 | 66+67 | Arlöf 1908 | 1923 | 1937 |
195 | 59+61 | Arlöf 1908 | 1923 | 1949 |
196 | 93+97 | ASEA 1912 | 1923 | 1938 |
197 | 64+70 | Arlöf 1908 | 1923 | 1949 |
198 | 68+69 | Arlöf 1908 | 1923 | 1949 |
199 | 60+62 | Arlöf 1908 | 1923 | 1930 |
200 | 63+65 | Arlöf 1908 | 1922 | 1937 |