SL X60A
AB Storstockholms Lokaltrafik litt X60A nr 6072-6083
© SL
data för typen X60A | |
---|---|
Fordon: | lokaltågsvagn |
Typ: | |
Bolag: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Pendeltåg |
Littera: | X60A |
Vagnsnummer: | 6072-6083 |
Ursprungligt antal: | 12 |
Tillverkare: | Alstom 2012 |
Bemanning: | tvåmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 107000 |
Bredd (mm): | 3258 |
Höjd (mm): | 4280 |
Vikt (kg): | |
Axelföljd: | Bo'(Bo')(Bo')(Bo')(2')(Bo')Bo' |
Axelavstånd (mm): | |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 3000 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 15 kV AC 16 2/3 Hz |
Max hastighet (km/h): | 160 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 374 sittande + 530 stående = 904 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: | består av sex vagnsdelar |
Vagntypens historia:
Tågsättens delar har ett tillägg i litterat så att ändvagnarna benämns X60A1 respektive X60A2 och de fyra mellanvagnarna X60M1-X60M4.
• SL har beställt 55 vagnar med option på ytterligare 50 vagnar.
• Kostnaden för de första 55 vagnarna är knappt 4 mdr.
• Varje vagn är 107 meter lång.
• Två vagnar utgör ett fullängdståg på 214 meter.
• Full genomsikt och möjlighet att gå igenom hela vagnen.
• 92 procent av vagnen har golv i nivå med plattform.
• 374 sittplatser och 530 ståplatser/vagn.
• Informationssystem med digitala skyltar och automatiskt stationsutrop.
• Kameraövervakning i vagnarna för ökad trygghet.
• Vagnarna har flexutrymmen med plats för t ex rullstolar, barnvagnar och cyklar.
• AC/luftkonditionering i såväl passagerar- och förarutrymmen.
• Låga ljudnivåer:
– vid stillastående 62 dBa invändigt i passagerarutrymmen.
– vid 160 km/h 70 dBa invändigt i passagerarutrymmen.
• 95 procent av fordonet kan återvinnas vid framtida skrotning
Under 2012 levererades ytterligare 11 vagnar, nr 6072-6083.