SL X60A

AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe X60A nr 6072-6083

X60A
© SL

data für baureihe X60A
Fahrzeug:  S-bahn wagen 
Baureihe:   
Firma:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Pendeltåg 
Baureihe:  X60A 
Wagennummer:  6072-6083 
Ursprungliche anzahl:  12 
Hersteller:  Alstom 2012 
Personal: tvåmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  107000 
Breite (mm):  3258 
Höhe (mm):  4280 
Gewicht (kg):   
Achsanordnung:  Bo'(Bo')(Bo')(Bo')(2')(Bo')Bo' 
Achsstand (mm):   
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  3000 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:  15 kV AC 16 2/3 Hz 
Höchstegeswindigkeit (km/h):  160 
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  374 sitzplätze + 530 stehplätze = 904 fahrgäste 
Verschrottet:   
Notierung:  består av sex vagnsdelar 

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Tågsättens delar har ett tillägg i litterat så att ändvagnarna benämns X60A1 respektive X60A2 och de fyra mellanvagnarna X60M1-X60M4.

• SL har beställt 55 vagnar med option på ytterligare 50 vagnar.
• Kostnaden för de första 55 vagnarna är knappt 4 mdr.
• Varje vagn är 107 meter lång.
• Två vagnar utgör ett fullängdståg på 214 meter.
• Full genomsikt och möjlighet att gå igenom hela vagnen.
• 92 procent av vagnen har golv i nivå med plattform.
• 374 sittplatser och 530 ståplatser/vagn.
• Informationssystem med digitala skyltar och automatiskt stationsutrop.
• Kameraövervakning i vagnarna för ökad trygghet.
• Vagnarna har flexutrymmen med plats för t ex rullstolar, barnvagnar och cyklar.
• AC/luftkonditionering i såväl passagerar- och förarutrymmen.
• Låga ljudnivåer:
– vid stillastående 62 dBa invändigt i passagerarutrymmen.
– vid 160 km/h 70 dBa invändigt i passagerarutrymmen.
• 95 procent av fordonet kan återvinnas vid framtida skrotning

Under 2012 levererades ytterligare 11 vagnar, nr 6072-6083.