SL X60A
AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe X60A nr 6072-6083
© SL
data für baureihe X60A | |
---|---|
Fahrzeug: | S-bahn wagen |
Baureihe: | |
Firma: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stadt: | Stockholm |
Bahn: | Pendeltåg |
Baureihe: | X60A |
Wagennummer: | 6072-6083 |
Ursprungliche anzahl: | 12 |
Hersteller: | Alstom 2012 |
Personal: | tvåmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 107000 |
Breite (mm): | 3258 |
Höhe (mm): | 4280 |
Gewicht (kg): | |
Achsanordnung: | Bo'(Bo')(Bo')(Bo')(2')(Bo')Bo' |
Achsstand (mm): | |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | 3000 |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | 15 kV AC 16 2/3 Hz |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 160 |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 374 sitzplätze + 530 stehplätze = 904 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: | består av sex vagnsdelar |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Tågsättens delar har ett tillägg i litterat så att ändvagnarna benämns X60A1 respektive X60A2 och de fyra mellanvagnarna X60M1-X60M4.
• SL har beställt 55 vagnar med option på ytterligare 50 vagnar.
• Kostnaden för de första 55 vagnarna är knappt 4 mdr.
• Varje vagn är 107 meter lång.
• Två vagnar utgör ett fullängdståg på 214 meter.
• Full genomsikt och möjlighet att gå igenom hela vagnen.
• 92 procent av vagnen har golv i nivå med plattform.
• 374 sittplatser och 530 ståplatser/vagn.
• Informationssystem med digitala skyltar och automatiskt stationsutrop.
• Kameraövervakning i vagnarna för ökad trygghet.
• Vagnarna har flexutrymmen med plats för t ex rullstolar, barnvagnar och cyklar.
• AC/luftkonditionering i såväl passagerar- och förarutrymmen.
• Låga ljudnivåer:
– vid stillastående 62 dBa invändigt i passagerarutrymmen.
– vid 160 km/h 70 dBa invändigt i passagerarutrymmen.
• 95 procent av fordonet kan återvinnas vid framtida skrotning
Under 2012 levererades ytterligare 11 vagnar, nr 6072-6083.