SL H24 5453

AB Storstockholms Lokaltrafik litt H24 nr 5453
"Capitol"

H24 5453
© Bruse LF Persson

data för vägfordon H24 5453 "Capitol"
Fordon:  dieselbuss 
Tillverkare:  Scania-Vabis 1962 
Bemanning: enmansbetjänad
Längd (mm):  10485 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):  2945 
Vikt (kg):  8650 
Axelavstånd (mm):  6120 
Ringdimension: fram: , bak:  
Motortyp:  Scania-Vabis D 10 R23 
Motorstyrka:  140 kW 
Kontrollertyp:   
Koppeltyp:   
Växellåda:   
Chassi:  Scania-Vabis C 75/1-2.50 
Chassinummer:  540105 
Kaross:   
Registreringsnummer:  CUO 253 
Första reg.nummer:  A75453 
Första reg.datum:  1962-09-21 
Max hastighet (km/h):  50 
Dörrordning:  H1-002-0 
Antal passagerare:  sittande: 38, stående: 30 
Färg:  ljusröd, vit, grått tak 
Senaste revision:  2002 
Driftsklass:  II driftsklass II (fordon klara för trafik men i behov av smärre arbeten)
Bevarandeklass:   
Ägare:  SSS nytt fönster 
Placering:  Stockholm 
Museum år:  1989 
Notering:  fd SS litt H24 nr 5453 

Vägfordonets historia:
Efter att ha tagits ur trafik på SL blev bussen ett övningsobjekt för en verkstadsskola 1978. Den såldes 1983 till några privatpersoner som hade för avsikt att bevara den i egen regi. Detta kom emellertid att ta för stora resurser i anspråk. Bussen skänktes därför till SSS 1989. I brist på bättre förvaringsplats stod den under många år utomhus på en industritomt på Färingsö.

I början av 1990-talet flyttades bussen till bättre förvaring, först vid Alkärrshallen på Djurgården, sedan inne i Brommahallen.

Bussen har under vintern 2001-2002 genomgått en renovering och är nu i driftdugligt skick.

Bussen är nu målad i SS färgschema trots att den är i högertrafikutförande. Detta är ett skick den aldrig haft tidigare. Den fick SL:s oxblodsröda färgsättning när den byggdes om för högertrafik. (Det har dock funnits en annan SS målad Capitol i högertrafikutförande på prov i mitten av 1960-talet.)

Donerad till SSS 1989 10 03 av Hans Råberg.
Körd till, och uppställd i, Alkärrshallen Djurgården 1992-10-31.
Uppställd i SL Brommahallen 1994 04 01.
Transporterad per bärgningsbil till Alkärrshallen, Djurgården 1999-10-13.
Besiktigad och godkänd 1984 05 29.
Utvändig upprustning och omlackering utförd 2000 - våren 2001.

Bussen har under åren 2020-2022 fått en annan växellåda, en renoverad av typ ZF, som Scania utrustade de senare levererade årgångarna med på grund av brister i originallådans funktion. Renoveringen har till stor del bekostats av Riksantikvarieämbetets bidrag för kulturarvsinsatser.