SL H24 5453

AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe H24 nr 5453
"Capitol"

H24 5453
© Bruse LF Persson

data für straßenfahrzeuge H24 5453 "Capitol"
Fahrzeug:  Dieselbus 
Hersteller:  Scania-Vabis 1962 
Personal: enmansbetjänad
Länge (mm):  10485 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  2945 
Gewicht (kg):  8650 
Achsstand (mm):  6120 
Reifendimension: vorwärts: , hintere:  
Motorenklasse:  Scania-Vabis D 10 R23 
Motorenstärke:  140 kW 
Getriebegehäuse:   
Fahrgestell:  Scania-Vabis C 75/1-2.50 
Fahrgestellnummer:  540105 
Karosse:   
Registrierungsnummer:  CUO 253 
Erste reg.nummer:  A75453 
Erstes reg.datum:  1962-09-21 
Höchstegeswindigkeit (km/h):  50 
Türanordnung:  H1-002-0 
Anzahl fahrgäste:  sitzplätze: 38, stehplätze: 30 
Farbe:  ljusröd, vit, grått tak 
Letzte revision:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Bewahrenklasse:   
Besitzer:  SSS nytt fönster 
Standort:  Stockholm 
Museumsjahr:  1989 
Notierung:  fd SS litt H24 nr 5453 

Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Efter att ha tagits ur trafik på SL blev bussen ett övningsobjekt för en verkstadsskola 1978. Den såldes 1983 till några privatpersoner som hade för avsikt att bevara den i egen regi. Detta kom emellertid att ta för stora resurser i anspråk. Bussen skänktes därför till SSS 1989. I brist på bättre förvaringsplats stod den under många år utomhus på en industritomt på Färingsö.

I början av 1990-talet flyttades bussen till bättre förvaring, först vid Alkärrshallen på Djurgården, sedan inne i Brommahallen.

Bussen har under vintern 2001-2002 genomgått en renovering och är nu i driftdugligt skick.

Bussen är nu målad i SS färgschema trots att den är i högertrafikutförande. Detta är ett skick den aldrig haft tidigare. Den fick SL:s oxblodsröda färgsättning när den byggdes om för högertrafik. (Det har dock funnits en annan SS målad Capitol i högertrafikutförande på prov i mitten av 1960-talet.)

Donerad till SSS 1989 10 03 av Hans Råberg.
Körd till, och uppställd i, Alkärrshallen Djurgården 1992-10-31.
Uppställd i SL Brommahallen 1994 04 01.
Transporterad per bärgningsbil till Alkärrshallen, Djurgården 1999-10-13.
Besiktigad och godkänd 1984 05 29.
Utvändig upprustning och omlackering utförd 2000 – våren 2001.