SL H24 5453
AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe H24 nr 5453
"Capitol"
© Bruse LF Persson
data für straßenfahrzeuge H24 5453 "Capitol" | |
---|---|
Fahrzeug: | Dieselbus |
Hersteller: | Scania-Vabis 1962 |
Personal: | enmansbetjänad |
Länge (mm): | 10485 |
Breite (mm): | 2500 |
Höhe (mm): | 2945 |
Gewicht (kg): | 8650 |
Achsstand (mm): | 6120 |
Reifendimension: | vorwärts: , hintere: |
Motorenklasse: | Scania-Vabis D 10 R23 |
Motorenstärke: | 140 kW |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Getriebegehäuse: | |
Fahrgestell: | Scania-Vabis C 75/1-2.50 |
Fahrgestellnummer: | 540105 |
Karosse: | |
Registrierungsnummer: | CUO 253 |
Erste reg.nummer: | A75453 |
Erstes reg.datum: | 1962-09-21 |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 50 |
Türanordnung: | H1-002-0 |
Anzahl fahrgäste: | sitzplätze: 38, stehplätze: 30 |
Farbe: | ljusröd, vit, grått tak |
Letzte revision: | 2002 |
Betreibklasse: | II (Betriebsfertige Fahrzeuge mit Bedarf geringfügiger Arbeiten) |
Bewahrenklasse: | |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Stockholm |
Museumsjahr: | 1989 |
Notierung: | fd SS litt H24 nr 5453 |
Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Efter att ha tagits ur trafik på SL blev bussen ett övningsobjekt för en verkstadsskola 1978. Den såldes 1983 till några privatpersoner som hade för avsikt att bevara den i egen regi. Detta kom emellertid att ta för stora resurser i anspråk. Bussen skänktes därför till SSS 1989. I brist på bättre förvaringsplats stod den under många år utomhus på en industritomt på Färingsö.
I början av 1990-talet flyttades bussen till bättre förvaring, först vid Alkärrshallen på Djurgården, sedan inne i Brommahallen.
Bussen har under vintern 2001-2002 genomgått en renovering och är nu i driftdugligt skick.
Bussen är nu målad i SS färgschema trots att den är i högertrafikutförande. Detta är ett skick den aldrig haft tidigare. Den fick SL:s oxblodsröda färgsättning när den byggdes om för högertrafik. (Det har dock funnits en annan SS målad Capitol i högertrafikutförande på prov i mitten av 1960-talet.)
Donerad till SSS 1989 10 03 av Hans Råberg.
Körd till, och uppställd i, Alkärrshallen Djurgården 1992-10-31.
Uppställd i SL Brommahallen 1994 04 01.
Transporterad per bärgningsbil till Alkärrshallen, Djurgården 1999-10-13.
Besiktigad och godkänd 1984 05 29.
Utvändig upprustning och omlackering utförd 2000 - våren 2001.
Bussen har under åren 2020-2022 fått en annan växellåda, en renoverad av typ ZF, som Scania utrustade de senare levererade årgångarna med på grund av brister i originallådans funktion. Renoveringen har till stor del bekostats av Riksantikvarieämbetets bidrag för kulturarvsinsatser.