Oslo
spårväg 1894-03-03 -- 
data | |
---|---|
trafikform: |
![]() |
stad: | Oslo, Norge ![]() |
bolag: |
Oslo Sporveier ![]() |
öppnad: | 1894-03-03 |
stängd: | |
spårvidd: | 1435 mm |
hastighet: | |
spänning: | 750 V DC km/h |
framdrivning: | kontaktledning |
längd: | 42,5 km |
hållplatser: | |
linjer: | 6 |
6/10-1875 Hästspårvägen öppnas av Kristiania Sporveissels-kap (KSS) på tre linjer
Stortorget-Oslo (Gemlebyn), Stortorget-Vestbanen, Stortorget-Homansbyen
1878 Ny KSS linje till Grünerløkka
2/12-1878 Förlängning Botsfengselet-St Halvards plass (Oslolinjen)
12/4-1879 Förlängning från Thorvald Meyers gate 49 till Beyerbru (Grünerløkkalinjen)
5/5-1879 Förlängning från Vestbanen till Munkedamsveien
1880 Spåren flyttas från Grensen till Karl Johans gate
2/3-1894 Kristiania Elektriske Sporvei (KES) öppnar de första elektriska linjerna Østbanen-Briskeby-Majorstuen och Parkveien-Skillebekk
31/12-1894 KES förlängning Skillebekk-Nobels gate
21/12-1898 KSS förlängning av Vestbanelinjen ett kvarter
23/6-1899 KSS förlänger Vestbanelinjen ytterliger ett kvarter
29/9-1899 KSS förlängning Grünerløkka-Torshov (KSS första elektriska linje), Sannergata-Beyerbru läggs ner
17/11-1899 KSS förlänger St Halvards plass - Oslo Hospital
24/11-1899 Kristiania Kommunale Sporvei (KKS) öppnar sin första linje Akersgaten-Sagene
15/1-1900 KSS sista hästspårvagn rullar på Oslolinjen
27/3-1900 KKS öppnar ny linje Nybrua-Rodeløkka
3/5-1900 KSS förlängning till Vålerenga
6/6-1900 KSS förlängning till Kampen
28/8-1900 KKS öppnar linjen Tollbugata-Festningsbryggen
1901 KES förlängning till Thune
26/1-1901 KKS öppnar ny sträcka i Dronningens gate
2/10-1901 KSS förlängning till Sandaker
1902 KES öppnar linjen Østbanen-Frogner Plass
28/11-1902 KSS förlängning till Grefsen station
21/6-1903 KES förlängning till Skøyen
8/11-1905 KSS förlängning Festningsbryggen-Vippetangen
1905 KKS säljs till KSS som har följande linjer:
24/9-1909 KSS förlängning Homansby-Adamstuen
2/11-1911 Vestbanelinjen förlängs till Skillebekk
1/5-1912 Förbindelsespår Hygiea-Rosenborg öppnas
15/5-1914 KES förlängning från Frogner Plass till Majorstuen, Ny linje Frogner-Drammensveien (utställning)
21/10-1914 Frogner-Drammensveien läggs ner
1914 KSS öppnar förbindelse Sagene-Torshov
15/12-1915 Förbindelsespår Østbanen-Vognmansgata-Grønland öppnas
11/6-1917 Ekebergbanen (EB) öppnas (Stortorget-) Oslo Hospital-Sæter
9/5-1919 KES förlängning till Lilleaker
1/2-1923 Förlängning Helgesens gate-Carl Berners plass
18/12-1923 Akersbanen (AB) öppnar linjen Vålerenga-Bryn
4/5-1924 Förlängning Bentsebru - Bjølsen
1/7-1924 KES förlängning till Bekkestua
2/11-1924 KES-BB förlängning till Haslum
maj 1924 Oslo Sporveier (OS) bildas av KSS och KES
1/8-1925 Förlängning Adamstuen-Ullevål Hageby och omläggning från Josefines gt till Pilestredet
10/1-1926 AB förlängs till Oppsal
1/1-1930 Förlängning till Kolsås
30/9-1931 EB öppnar Jomfrubråten-Siemensbråten
25/9-1934 Förlängning Storo - Kjelsås
4/1-1937 Oslos längsta spårvägslinje öppnas av BB (Bærumsbanen) mellan Oppsal och Kolsås
10/12-1939 Förlängning Carl Berners Plass - Sinsen
17/9-1941 EB förlängs till Ljabru
15/6-1942 Jar-Kolsås trafikeras med tunnelbanevagnar
1946 Enkelriktad trafik införs i Karl Johans gt/Grensen, Prinsensgt/Tollbugt och Pilestredet/Christian Augusts gt
17/1-1949 Sträckan Bentsebru - Bjølsen läggs ner
6/2-1949 Linjen till Rodeløkka läggs ner
2/1-1955 Ny linje till Rodeløkka i ny sträckning
28/4-1957 Ny sträcka i Schweigaardsgate i samband med att
Lambertseterbanen öppnas till Bergkrystallen
3/11-1957 Förbindelse mellan Sinsen och Grefsen öppnas
20/7-1958 Förlängning från Oppsal till Bøler
---------------------------------------------------------------------------------
29/2-1960 Linjen Østbanen - Grønland läggs ner
30/10-1960 EB flyttar från Grønlandsleiret till Schweigaards
gate och linjen till Kampen läggs ner
23/4-1961 Linjen till Rodeløkka läggs ner för andra gången
25/6-1961 Sinsen-Storo, Torshov-Sagene, Rosenkrantz gate-Vestbanen-Skillebekk samt Tollbugate-Vippetang-en förlorar all trafik.
24/6-1963 Spåren mellan Østbanen och Stortorget läggs ner.
18/8-1963 Spåren mellan Kirkeristen och Østbanen läggs ner
16/5-1966 Lambertseterbanen ersätts med tunnelbana
16/10-1966 Linje 5 till Sagene läggs ner
27/10-1967 Østensjøbanen ersätts med tunnelbana, Linjen till Siemensbråten läggs ner
29/9-1974 EB förlängs till Jar
25/3-1983 Dubbelriktad trafik i Grensen, trafiken i Karl Jo-hans gt upphör
31/5-1987 Nya spår i Nygata, trafiken i Dronningens gate upphör
11/7-1988 Flytt från Pilestredet till Kristian Augusts gate
1988 Trafik till Sagene återuppstår
30/1-1994 Trafik mellan Sinsen och Storo återuppstår
20/8-1995 Solli-Aker Brygge-Wessels Plass öppnas
4/4-1998 Trafiken till Sagene läggs ner
30/5-1999 Förlängning Ullevå Hageby - Rikshospitale
aktuell pdf-blad
historisk pdf-blad
Vagnförteckning
Vagnhallar
Läs mer på Wikipedia
Fordon
Bolag | Littera | Nr | Typ | Leverantör år | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
OS | SL18 | 401-487 | CAF 2022 | |
![]() |
OS | SL79 /I | 101-125 | 6xGelER | Düwag, Strømmen 1982-1983 |
![]() |
OS | SL79 /II | 126-140 | 6xGelER | EB Strømmen 1989-1990 |
![]() |
OS | SL95 | 141-172 | 8xGelER NfT | Ansaldo, Firema 1998-2000 |
![]() |
OS | SM90 | 200 | 4xER | Tatra 1990 |

Vagnhallar
Namn | Stad | Öppnad | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
Avløs | Oslo | 1925 | ![]() |
![]() |
Frognerseteren | Oslo | 1939 | ![]() |
![]() |
Grefsen | Oslo | 1957 | ![]() |
![]() |
Grünerløkka | Oslo | 1880 | ![]() |
![]() |
Holtet | Oslo | 1917 | ![]() |
![]() |
Homansbyen | Oslo | 1875 | ![]() |
![]() |
Majorstuen | Oslo | 1894 | ![]() ![]() |
![]() |
Rodeløkka | Oslo | 1899 | ![]() |
![]() |
Vinterbro | Oslo | 1970 | ![]() |
![]() |
Vognhall 5 | Oslo | ? | ![]() |
![]() |
Vålerenga | Oslo | 1922 | ![]() |

Länkar














Mer länkar: Spårvägssällskapet länkar

