SNS 11
Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag nr 11
© Lennart Hjelm
data för rälsfordon 11 | |
---|---|
Fordon: | hästspårvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | Atlas 1877 |
Färg: | gul (mörk blå) |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
SSS ![]() |
Placering: | Malmköping ![]() |
Museum år: | 1965 |
Driftsklass: | IV ![]() |
Bevarandeklass: | 1 |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen (ht1) | |
Fordon: | hästspårvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag (SNS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | (ht1) |
Vagnsnummer: | 1-35 |
Ursprungligt antal: | 35 |
Tillverkare: | Atlas 1877-1881 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 5040 |
Bredd (mm): | 2000 |
Höjd (mm): | 3100 |
Vikt (kg): | 1800 |
Axelföljd: | 2 |
Axelavstånd (mm): | |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | 65 |
Motortyp: | häst |
Motorstyrka (kW): | 1 häst |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | draglinor |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | öppna ändplattformar |
Antal passagerare: | 12 sittande = 12 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: | täckt vagn för en häst |
Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS september 1965 av Ragnar Thörnblom och Sten Axel Julin.
Transporterad från Flottsund till Högdalen september 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970 12 01.
Atlas Copco har hösten 1976 skänkt 10000: för renovering.
Transporterad till Stockholm per bärgningsbil 1990 03 05.
Smärre reparations och målningsarbeten utförda i Spårvägsmuseet, Söderhallen mars april 1990. Vagnen målad i Åbo hästspårvagnsfärgsättning samt märkt 1.
Utlånad till Åbo landskapsmuseum, Åbo, Finland, 1990 04 29 10 21. Transporterad till Åbo 1990 04 29 30. Deltog i utställningen "Åbo kollektivtrafik 100 år". Transporterad till Stockholm, Spårvägsmuseet Söderhallen, 1990 10 20–21.
Transporterad till Malmköping per lastbil 1995 10 13 14.
Vagntypens historia:
Täckt vagn för en häst.
10 vagnar sålda till SSB 1886.
12 vagnar ombyggda 1900-02 till hästspårvagn för två hästar.
10 vagnar senare ombyggd till släpvagn SNS B5.
Två vagnar sålda till Uppsala 1919.