SNS 11

Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag nr 11

 11
© Lennart Hjelm

data för rälsfordon 11
Fordon:  hästspårvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  Atlas 1877 
Färg:  gul (mörk blå) 
Senaste revision:   
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1965 
 
 
data för typen (ht1)
Fordon:  hästspårvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag (SNS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  (ht1) 
Vagnsnummer:  1-35 
Ursprungligt antal:  35 
Tillverkare:  Atlas 1877-1881 
Bemanning: enmansbetjänad
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  5040 
Bredd (mm):  2000 
Höjd (mm):  3100 
Vikt (kg):  1800 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):   
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):   
Hjulringsbredd (mm): 65
Motortyp: häst
Motorstyrka (kW):  1 häst 
Kontrollertyp:
Koppeltyp: draglinor
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: öppna ändplattformar
Antal passagerare:  12 sittande = 12 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  täckt vagn för en häst 

Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS september 1965 av Ragnar Thörnblom och Sten Axel Julin.
Transporterad från Flottsund till Högdalen september 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970 12 01.
Atlas Copco har hösten 1976 skänkt 10000: för renovering.
Transporterad till Stockholm per bärgningsbil 1990 03 05.
Smärre reparations och målningsarbeten utförda i Spårvägsmuseet, Söderhallen mars april 1990. Vagnen målad i Åbo hästspårvagnsfärgsättning samt märkt 1.
Utlånad till Åbo landskapsmuseum, Åbo, Finland, 1990 04 29 10 21. Transporterad till Åbo 1990 04 29 30. Deltog i utställningen "Åbo kollektivtrafik 100 år". Transporterad till Stockholm, Spårvägsmuseet Söderhallen, 1990 10 20–21.
Transporterad till Malmköping per lastbil 1995 10 13 14.

Vagntypens historia:
SNS (ht1) Täckt vagn för en häst.
10 vagnar sålda till SSB 1886.
12 vagnar ombyggda 1900-02 till hästspårvagn för två hästar.
10 vagnar senare ombyggd till släpvagn SNS B5.
Två vagnar sålda till Uppsala 1919.