SNS 11
Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag nr 11
© Lennart Hjelm
data für schienenfahrzeuge 11 | |
---|---|
Fahrzeug: | Pferdestraßenbahnwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | Atlas 1877 |
Farbe: | gul (mörk blå) |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Aga |
Museumsjahr: | 1965 |
Betreibklasse: | IV ![]() |
Bewahrenklasse: | 1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe (ht1) | |
Fahrzeug: | Pferdestraßenbahnwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag (SNS) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | (ht1) |
Wagennummer: | 1-35 |
Ursprungliche anzahl: | 35 |
Hersteller: | Atlas 1877-1881 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 5040 |
Breite (mm): | 2000 |
Höhe (mm): | 3100 |
Gewicht (kg): | 1800 |
Achsanordnung: | 2 |
Achsstand (mm): | |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 65 |
Motorenklasse: | häst |
Motorenstärke (kW): | 1 häst |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | draglinor |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | öppna ändplattformar |
Anzahl fahrgäste: | 12 sitzplätze |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: | täckt vagn för en häst |
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS september 1965 av Ragnar Thörnblom och Sten Axel Julin.
Transporterad från Flottsund till Högdalen september 1965.
Transporterad till Malmköping per trailer 1970-12-01.
Atlas Copco har hösten 1976 skänkt 10000: för renovering.
Transporterad till Stockholm per bärgningsbil 1990-03-05.
Smärre reparations- och målningsarbeten utförda i Spårvägsmuseet, Söderhallen mars och april 1990. Vagnen målad i Åbo hästspårvagnsfärgsättning samt märkt 1.
Utlånad till Åbo landskapsmuseum, Åbo, Finland, 1990-04-29--10-21. Transporterad till Åbo 1990-04-29--30. Deltog i utställningen "Åbo kollektivtrafik 100 år". Transporterad till Stockholm, Spårvägsmuseet Söderhallen, 1990-10-20-–21.
Transporterad till Malmköping per lastbil 1995-10-13--14.
Transporterad till AGA, Lidingö, 2022-10-13 inför utredning om revison och återställande till ursprungligt skick
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Täckt vagn för en häst.
10 vagnar sålda till SSB 1886.
12 vagnar ombyggda 1900-02 till hästspårvagn för två hästar.
10 vagnar senare ombyggd till släpvagn SNS B5.
Två vagnar sålda till Uppsala 1919.