SS A12 335

AB Stockholms Spårvägar litt A12 nr 335

A12 335
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 335
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Tillverkare:  ASEA 1924 
Färg:  blå/vit 
Senaste revision:  1994-04-22 
Ombyggd:   
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1967 
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
Status: trafikvagn
 
 
data för typen A12
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  A12 
Vagnsnummer:  324-353 
Ursprungligt antal:  30 
Tillverkare:  ASEA, Kalmar, MAN 1924 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  12800 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3800 
Vikt (kg):  22200 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1300 
Boggiecentrumavstånd (mm):  4400 
Hjuldiameter (mm):  870 
Hjulringsbredd (mm): 95
Motortyp: ASEA LJ32
Motorstyrka (kW):  4x60 
Kontrollertyp: AEG VNFB 4 x 110, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:  24 sittande + 40 stående = 64 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Vagnen köpt av SSS 20 oktober 1967 från AB Storstockholms Lokaltrafik.

Vagnen är trafikvagn på Djurgårdslinjen. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Vagnarna litt A12 levererades av tre olika leverantörer. Nr 324-333 är tillverkade av Kalmar Verkstad, 334-343 av ASEA och 344-353 av MAN.

Vagntypen användes först på förortslinjerna i söder (8, 16 och 17), efterhand flyttades de till Brommalinjerna (12 och 13) för att sluta på linje 15 till Sundbyberg.

På stadslinjerna användes vagntypen på linje 3 och 6.

(Vagnen byggdes av ASEA 1924 och är av den andra serien på trettio vagnar som SS beställde för förortstrafiken. Typ A12 är 20 cm längre än den i övrigt nästan identiska typ A11. Till 1934 gick den i huvudsak på södra och sydvästra förortslinjerna 8, 16 och 17, därefter på Brommalinjerna 12 och 13 och efter dessa linjer omställning till tunnelbana även på linje 15. Efter linje 15:s nedläggning år 1959 blev den draglok nr 9335 i orange verkvagnsmålning. År 1967 skänktes den till SSS sam transporterade den till Malmköping och återgav den dess 1950-talsmålning. Där blev den en av de första vagnarna att trafikera museispårvägen och fortsatte med detta ett antal är.
P.g.a. ganska dåligt skick stod den sedan avställd till år 1989, då den snyggades upp och gjordes körbar för att agera i tv-serien "1939". Den gick då på provisoriskt utlagda spår på Nybroplan och blev därmed första spårvagn att rulla i Stockholms innerstad sedan 1967. Åren 1992 - 93 genomgick vagnen en totalrenovering vid karosseriverkstaden Alfab i Ludvika till en kostnad av c:a två miljoner kronor. Den återinvigdes den 23 april 1994 på Djurgårdslinjen, målad i 1950-talsmålning.)

Vagntypens historia:
SS A12 Leverantörer: nr 324-333 Kalmar Verkstad, nr 334-343 ASEA, nr 344-353 MAN.
Bevarade vagnar: nr 335 på Djurgårdslinjen, nr 342 på Museispårvägen i Malmköping.