SS A12 335

AB Stockholms Spårvägar baureihe A12 nr 335

A12 335
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 335
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  ASEA 1924 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1994-04-22 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1967 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe A12
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A12 
Wagennummer:  324-353 
Ursprungliche anzahl:  30 
Hersteller:  ASEA, Kalmar, MAN 1924 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12800 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  22200 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1300 
Drehzapfenabstand (mm):  4400 
Raddurchmesser (mm):  870 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 95
Motorenklasse: ASEA LJ32
Motorenstärke (kW):  4x60 
Steuerungklasse: AEG VNFB 4 x 110, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 40 stehplätze = 64 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen köpt av SSS 20 oktober 1967 från AB Storstockholms Lokaltrafik.

Vagnen är trafikvagn på Djurgårdslinjen. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Vagnarna litt A12 levererades av tre olika leverantörer. Nr 324-333 är tillverkade av Kalmar Verkstad, 334-343 av ASEA och 344-353 av MAN.

Vagntypen användes först på förortslinjerna i söder (8, 16 och 17), efterhand flyttades de till Brommalinjerna (12 och 13) för att sluta på linje 15 till Sundbyberg.

På stadslinjerna användes vagntypen på linje 3 och 6.

(Vagnen byggdes av ASEA 1924 och är av den andra serien på trettio vagnar som SS beställde för förortstrafiken. Typ A12 är 20 cm längre än den i övrigt nästan identiska typ A11. Till 1934 gick den i huvudsak på södra och sydvästra förortslinjerna 8, 16 och 17, därefter på Brommalinjerna 12 och 13 och efter dessa linjer omställning till tunnelbana även på linje 15. Efter linje 15:s nedläggning år 1959 blev den draglok nr 9335 i orange verkvagnsmålning. År 1967 skänktes den till SSS sam transporterade den till Malmköping och återgav den dess 1950-talsmålning. Där blev den en av de första vagnarna att trafikera museispårvägen och fortsatte med detta ett antal är.
P.g.a. ganska dåligt skick stod den sedan avställd till år 1989, då den snyggades upp och gjordes körbar för att agera i tv-serien "1939". Den gick då på provisoriskt utlagda spår på Nybroplan och blev därmed första spårvagn att rulla i Stockholms innerstad sedan 1967. Åren 1992 - 93 genomgick vagnen en totalrenovering vid karosseriverkstaden Alfab i Ludvika till en kostnad av c:a två miljoner kronor. Den återinvigdes den 23 april 1994 på Djurgårdslinjen, målad i 1950-talsmålning.)

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A12 Leverantörer: nr 324-333 Kalmar Verkstad, nr 334-343 ASEA, nr 344-353 MAN.
Bevarade vagnar: nr 335 på Djurgårdslinjen, nr 342 på Museispårvägen i Malmköping.