SS A1 76

AB Stockholms Spårvägar litt A1 nr 76

A1 76
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 76
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  SS 1926-09-29 
Färg:  blå, gul 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museum år:  1993 
Status: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Notering: fd SNS litt A2 nr 76, SS litt A1 nr 76, SS litt B257 nr 9243, OS nr 358
 
 
data för typen A1
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  A1 
Vagnsnummer:  1-120 
Ursprungligt antal:  120 
Tillverkare:  ASEA 1903-1904 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  10100 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3485 
Vikt (kg):  12120 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  2600 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  870 
Hjulringsbredd (mm): 120
Motortyp: ASEA LJ 32
Motorstyrka (kW):  2 x 60 
Kontrollertyp: AEG VNFB 4 x 100, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: V 1 000 2, H 2 000 1
Antal passagerare:  24 sittande + 32 stående = 56 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  fd SNS A1 1-20 och SNS A2 21-120. 

Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS 1993 09 23 av AS Oslo Sporveier som snöblåsningsvagn OS nr 358, tidigare SS litt B257 nr 9243.
Transporterad till SL Brommahallen 1993-11-23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården, vecka 47 1995.
Revision och ombyggnad till ursprungligt skick påbörjat vintern 1995-96 och avslutad ______.
Försedd med skenbromsar.

Vagnen, ursprungligen en SNS typ A2 från 1904, "byggdes om" till sitt nuvarande utförande 1926. Den togs ur trafik 1959 för att byggas om till snöblåsningsvagn för tunnelbanan. Detta innebar bl.a. att den berövades sin motor med tillhörande elektriska utrustning. En dieselmotor plus fläkt installerades i kupén. Vagnen var inte självgående utan kopplades mellan tunnelbanevagnar. År 1965 såldes den till Oslos tunnelbana, där den gjorde motsvarande tjänst några år. Efter att ha stått avställd i många år räddades den från skrotningsödet av SSS Stockholmsavdelning efter varningsrop från de norska kollegorna i Lokaltrafikkhistorisk Forening. Åren 1996 - 2001 återställdes den på Djurgårdslinjens verkstad till 1926 års utförande och målning. Många detaljer, bl.a. säten, kommer från en tidigare skrotad A1, nr 88.

Vagntypens historia:
SS A1 Vagn nr 6, 8 och 16 byggda 1941 vid SS verkstäder Råsunda av reservdelslagret.
Ombyggda av Råsunda 1926-1928.
Bevarade vagnar: 92 och 102 på Stockholms Spårvägsmuseum, och 76 på Djurgårdslinjen.