SS A1 76
AB Stockholms Spårvägar litt A1 nr 76
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 76 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | SS 1926-09-29 |
Färg: | blå, gul |
Senaste revision: | 2001 |
Ombyggd: | |
Ägare: | SSS |
Placering: | Djurgårdslinjen |
Museum år: | 1993 |
Notering: | fd SNS litt A2 nr 76, SS litt A1 nr 76, SS litt B257 nr 9243, OS nr 358 |
Driftsklass: | I (fordon som är klara för trafik) |
Bevarandeklass: | 2 (övriga museala vagnar) |
Deponerad hos: | |
Status: | trafikvagn |
|
|
data för typen A1 | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | A1 |
Vagnsnummer: | 1-120 |
Ursprungligt antal: | 120 |
Tillverkare: | ASEA 1903-1904 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 10100 |
Bredd (mm): | 2200 |
Höjd (mm): | 3485 |
Vikt (kg): | 14850 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 2600 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 870 |
Hjulringsbredd (mm): | 120 |
Motortyp: | ASEA LJ 32 |
Motorstyrka (kW): | 2 x 60 |
Kontrollertyp: | AEG VNFB 4 x 100, kamvals |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | V 1 000 2, H 2 000 1 |
Antal passagerare: | 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: | fd SNS A1 1-20 och SNS A2 21-120. |
Rälsfordonets historia:
Donerad till SSS 1993 09 23 av AS Oslo Sporveier som snöblåsningsvagn OS nr 358, tidigare SS litt B257 nr 9243.
Transporterad till SL Brommahallen 1993-11-23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården, vecka 47 1995.
Revision och ombyggnad till ursprungligt skick påbörjat vintern 1995-96 och avslutad ______.
Försedd med skenbromsar.
Vagnen, ursprungligen en SNS typ A2 från 1904, "byggdes om" till sitt nuvarande utförande 1926. Den togs ur trafik 1959 för att byggas om till snöblåsningsvagn för tunnelbanan. Detta innebar bl.a. att den berövades sin motor med tillhörande elektriska utrustning. En dieselmotor plus fläkt installerades i kupén. Vagnen var inte självgående utan kopplades mellan tunnelbanevagnar. År 1965 såldes den till Oslos tunnelbana, där den gjorde motsvarande tjänst några år. Efter att ha stått avställd i många år räddades den från skrotningsödet av SSS Stockholmsavdelning efter varningsrop från de norska kollegorna i Lokaltrafikkhistorisk Forening. Åren 1996 - 2001 återställdes den på Djurgårdslinjens verkstad till 1926 års utförande och målning. Många detaljer, bl.a. säten, kommer från en tidigare skrotad A1, nr 88.
Vagntypens historia:
Vagn nr 6, 8 och 16 byggda 1941 vid SS verkstäder Råsunda av reservdelslagret.
Ombyggda av Råsunda 1926-1928.
Bevarade vagnar: 92 och 102 på Stockholms Spårvägsmuseum, och 76 på Djurgårdslinjen.