SS A1 76

AB Stockholms Spårvägar baureihe A1 nr 76

A1 76
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 76
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  SS 1926-09-29 
Farbe:  blå, gul 
Letzte revision:  2001 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:  1993 
Notierung: fd SNS litt A2 nr 76, SS litt A1 nr 76, SS litt B257 nr 9243, OS nr 358
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe A1
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A1 
Wagennummer:  1-120 
Ursprungliche anzahl:  120 
Hersteller:  ASEA 1903-1904 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  10100 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3485 
Gewicht (kg):  14850 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  870 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 120
Motorenklasse: ASEA LJ 32
Motorenstärke (kW):  2 x 60 
Steuerungklasse: AEG VNFB 4 x 100, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: V 1 000 2, H 2 000 1
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 32 stehplätze = 56 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  fd SNS A1 1-20 och SNS A2 21-120. 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS 1993 09 23 av AS Oslo Sporveier som snöblåsningsvagn OS nr 358, tidigare SS litt B257 nr 9243.
Transporterad till SL Brommahallen 1993-11-23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården, vecka 47 1995.
Revision och ombyggnad till ursprungligt skick påbörjat vintern 1995-96 och avslutad ______.
Försedd med skenbromsar.

Vagnen, ursprungligen en SNS typ A2 från 1904, "byggdes om" till sitt nuvarande utförande 1926. Den togs ur trafik 1959 för att byggas om till snöblåsningsvagn för tunnelbanan. Detta innebar bl.a. att den berövades sin motor med tillhörande elektriska utrustning. En dieselmotor plus fläkt installerades i kupén. Vagnen var inte självgående utan kopplades mellan tunnelbanevagnar. År 1965 såldes den till Oslos tunnelbana, där den gjorde motsvarande tjänst några år. Efter att ha stått avställd i många år räddades den från skrotningsödet av SSS Stockholmsavdelning efter varningsrop från de norska kollegorna i Lokaltrafikkhistorisk Forening. Åren 1996 - 2001 återställdes den på Djurgårdslinjens verkstad till 1926 års utförande och målning. Många detaljer, bl.a. säten, kommer från en tidigare skrotad A1, nr 88.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A1 Vagn nr 6, 8 och 16 byggda 1941 vid SS verkstäder Råsunda av reservdelslagret.
Ombyggda av Råsunda 1926-1928.
Bevarade vagnar: 92 och 102 på Stockholms Spårvägsmuseum, och 76 på Djurgårdslinjen.