MSS T-6 176

Malmö Stads Spårvägar litt T-6 nr 176

T-6 176
© PG Andersson

data för rälsfordon 176
Fordon:  släpvagn 
Typ:  (2xZR) 
Tillverkare:  ASEA 1907 
Färg:  grön/créme 
Senaste revision:  1976-06-01 
Ombyggd:  1926, ombyggd till släpvagn 1953 av MSS 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1964 
Notering: Korg fd litt A nr 19, truck tillverkad 1953
Driftsklass:  II driftsklass II (fordon klara för trafik men i behov av smärre arbeten)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
Status: trafikvagn
 
 
data för typen T-6
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Stad:  Malmö 
Littera:  T-6 
Vagnsnummer:  170-179 
Ursprungligt antal:  10 
Tillverkare:  MSS 1952-1954 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  11190 
Bredd (mm):  2100 
Höjd (mm):  3250 
Vikt (kg):  8040 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2800 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  715 
Hjulringsbredd (mm): 87
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 1-000-1
Antal passagerare:  22 sittande + 40 stående = 62 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  fd D och E 

Rälsfordonets historia:
Vagnen levererades av ASEA 1906 som motorvagn litt A nr 8. År 1925 förlängdes plattformarna och ny truck monterades. Vagnen fick då litt E och nytt nummer 19. År 1953 byggdes vagnen om till släpvagn och fick ny helsvetsad truck.

Vagntypen användes som släpvagn till de moderna mustangerna, vilket gav en egendomlig anakronistisk prägel åt spårvagnståget.

Donerad till SSS 1964-08-05 av Malmö Stads Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Stockholm och per lastbil till Skokloster februari 1965. Uppställd på gården utanför motormuseet tillsammans med MSS 34.
Transporterad till Malmköping 1968-11-15--16.
Korgrevision utförd 1972--1976.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Inlyft i Vagnorama 1984-06-16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre stationär i Vagnorama.
Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-04-27.
Begränsad korgrevision utförd maj juni 92, omfattande bl.a ommålning av det gröna samt ombyggnad av signalsystem och 700 voltsmatning.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Trafikerade Djurgårdslinjen under tiden 1992-06-07 -- 1992-07-01.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02