MSS T-6 176

Malmö Stads Spårvägar class T-6 no 176

T-6 176
© PG Andersson

data for rail vehicle 176
Vehicle:  trailer car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1907 
Colour:  grön/créme 
Last renevation:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Operation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field.
Preservation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1964 
Status: endast för medlemmar You must log in to see this field.
Note: Korg fd litt A nr 19, truck tillverkad 1953
 
 
data for the class T-6
Vehicle:  trailer car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Town:  Malmö 
Class:  T-6 
Car number:  170-179 
Built number:  10 
Manufacturer:  MSS 1952-1954 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  11190 
Width (mm):  2100 
Height (mm):  3250 
Weight (kg):  8040 
Axel arrangement: 
Wheelbase (mm):  2800 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  715 
Wheel tread width (mm): 87
Type of motor:
Motor power (kW):   
Type of controller:
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:  22 seating + 40 standing = 62 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:  fd D och E 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades av ASEA 1906 som motorvagn litt A nr 8. År 1925 förlängdes plattformarna och ny truck monterades. Vagnen fick då litt E och nytt nummer 19. År 1953 byggdes vagnen om till släpvagn och fick ny helsvetsad truck.

Vagntypen användes som släpvagn till de moderna mustangerna, vilket gav en egendomlig anakronistisk prägel åt spårvagnståget.

Donerad till SSS 1964-08-05 av Malmö Stads Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Stockholm och per lastbil till Skokloster februari 1965. Uppställd på gården utanför motormuseet tillsammans med MSS 34.
Transporterad till Malmköping 1968-11-15--16.
Korgrevision utförd 1972--1976.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Inlyft i Vagnorama 1984-06-16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre stationär i Vagnorama.
Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-04-27.
Begränsad korgrevision utförd maj juni 92, omfattande bl.a ommålning av det gröna samt ombyggnad av signalsystem och 700 voltsmatning.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Trafikerade Djurgårdslinjen under tiden 1992-06-07 -- 1992-07-01.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02