MSS T-6 176
Malmö Stads Spårvägar class T-6 no 176
© PG Andersson
data for rail vehicle 176 | |
---|---|
Vehicle: | trailer car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | ASEA 1907 |
Colour: | grön/créme |
Last renevation: | 1976-06-01 |
Rebuilt: | 1926, ombyggd till släpvagn 1953 av MSS |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 1964 |
Note: | Korg fd litt A nr 19, truck tillverkad 1953 |
Operation category: | II (ready for operating use, but in need of minor repairs) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class T-6 | |
Vehicle: | trailer car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Malmö Stads Spårvägar (MSS) |
Town: | Malmö |
Class: | T-6 |
Car number: | 170-179 |
Built number: | 10 |
Manufacturer: | MSS 1952-1954 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 11190 |
Width (mm): | 2100 |
Height (mm): | 3250 |
Weight (kg): | 8040 |
Axel arrangement: | 2 |
Wheelbase (mm): | 2800 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 715 |
Wheel tread width (mm): | 87 |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | VH 1-000-1 |
Number of passengers: | 22 seating + 40 standing = 62 passengers |
Out of service: | |
Note: | fd D och E |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades av ASEA 1906 som motorvagn litt A nr 8. År 1925 förlängdes plattformarna och ny truck monterades. Vagnen fick då litt E och nytt nummer 19. År 1953 byggdes vagnen om till släpvagn och fick ny helsvetsad truck.
Vagntypen användes som släpvagn till de moderna mustangerna, vilket gav en egendomlig anakronistisk prägel åt spårvagnståget.
Donerad till SSS 1964-08-05 av Malmö Stads Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Stockholm och per lastbil till Skokloster februari 1965. Uppställd på gården utanför motormuseet tillsammans med MSS 34.
Transporterad till Malmköping 1968-11-15--16.
Korgrevision utförd 1972--1976.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Inlyft i Vagnorama 1984-06-16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre stationär i Vagnorama.
Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-04-27.
Begränsad korgrevision utförd maj juni 92, omfattande bl.a ommålning av det gröna samt ombyggnad av signalsystem och 700 voltsmatning.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Trafikerade Djurgårdslinjen under tiden 1992-06-07 -- 1992-07-01.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02