SS(2) A25G 71

AB Stockholms Spårvägar litt A25G nr 71
"mustang"

A25G 71
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 71
Fordon:  motorvagn, boggie "mustang" 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  GM, ASEA 1946 
Färg:  blå/vit 
Senaste revision:  1991-06-01 
Ombyggd:  för högertrafik av MSS 1966 
Ägare: Malmö Tekniska Museum nytt fönster 
Placering:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museum år:   
Notering: Märkt som SS litt A25G på Djurgårdslinjen, är en ML G nr 71
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  3 (dubbletter och icke museala vagnar) 
Deponerad hos: SSS Stockholmavdelning nytt fönster 
 
 
data för typen G "mustang"
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Stad:  Malmö 
Littera:  G  "mustang"
Vagnsnummer:  70-81 
Ursprungligt antal:  12 
Tillverkare:  GM 1946 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  14400 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3620 
Vikt (kg):  16850 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  6300 
Hjuldiameter (mm):  715 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp: ASEA LJB 24-27
Motorstyrka (kW):  4x48 
Kontrollertyp: ASEA CBK 39, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: H 1-002-3
Antal passagerare:  34 sittande + 70 stående = 104 passagerare 
Utrangerade:  1973 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991-2016 av Malmö Tekniska museum.
Transporterad per trailer till ALFAB i Ludvika 1990.
Storrevision utförd 1991.
Transporterad per trailer till SL Hammarbyverkstad 1991 05 22 för boggiesättning och kompletterande elarbeten.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1991 06 01.

Denna motorvagn är av samma modell som Stockholms första mustangtyp A25 och byggdes av ASEA och General Motors, som efter kriget började bygga spårvagnar eftersom efterfrågan på bilar var liten. Malmömustangerna byggdes 1946 och gick i trafik fram till 1973, då Limhamnslinjen som sista spårvägslinje i Malmö lades ner. Vagnarna sparades först för eventuellt framtida bruk, men de flesta skrotades 1977. Vagn 71 ställdes upp utanför Malmö tekniska museum. Genom en överenskommelse med museet har vagnen välvilligt ställts till Djurgårdslinjens förfogande som lån mot att den renoveras. Det arbetet har utförts hos Alfab i Ludvika vintern 1990/91. På Djurgårdslinjen har motorvagnen fått typbeteckningen A25G, och till denna tillkopplas stundtals släpvagn nr 196 som är av liknande utförande.

Vagntypens historia:
MSS G Ombyggda till högertrafik 1967.

Vagn 71 finns bevarad som M25G på Djurgårdslinjen. Vagn 72 finns bevarad i Malmköping. Vagn 74 finns bevarad i Skjoldenæsholm i Danmark.