HKB 1
AS Holmenkollenbanen nr 1
© Andreas Tunem Arnestad
data för rälsfordon 1 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | (2xZR) |
Tillverkare: | MAN, Schuckert 1897 |
Färg: | brun, röd |
Senaste revision: | 1948? |
Ombyggd: | |
Ägare: | NTM |
Placering: | Vinterbro |
Museum år: | 1948 |
Notering: | Ikke kjörbar. |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen 1898 | |
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | AS Holmenkollenbanen (HKB) |
Stad: | Oslo |
Bana: | Holmenkollenbanen |
Littera: | 1898 |
Vagnsnummer: | 1-12 |
Ursprungligt antal: | 12 |
Tillverkare: | MAN, Schuckert 1898 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 6500 |
Bredd (mm): | 2000 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 9300 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 845 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 2x25 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 600 V DC |
Max hastighet (km/h): | 40 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 16 sittande + 10 stående = 26 passagerare |
Utrangerade: | 1928 |
Notering: | Holmenkollenbanen, stålvagn |
Rälsfordonets historia:
Ombyggd 1916 med andra vinduer. Arbeidsvogn 1923-48.
Vagntypens historia:
Holmenkolbanens første vogntype.
Vognene 1, 3, 4 – 9 anvendt som arbeidsvogner 1925-1963.
Den siste utrangert 1963.
Vognene 1, 3 og 8 er bevart som museumsvogner