EB S/S 149

AS Ekebergbanen litt S/S nr 149

S/S 149
© Andreas Tunem Arnestad

data för rälsfordon 149
Fordon:  arbetsvagn 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Tillverkare:  Skabo, Kværner, EB, SSW 1960 
Färg:  gul, grön 
Senaste revision:  1977 
Ombyggd:   
Ägare: LTF nytt fönster 
Placering:  Vinterbro nytt fönster 
Museum år:  1944 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen S/S
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig tvåriktning (4xZR) 
Bolag:  AS Ekebergbanen (EB) 
Stad:  Oslo 
Bana:  Ekebergbanen 
Littera:  S/S 
Vagnsnummer:  1001 (II)-1004 (II) 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Skabo, Kværnen, EB, SSW 1955-1960 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  14900 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  23000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  2100 
Boggiecentrumavstånd (mm):  8400 
Hjuldiameter (mm):  870 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp: Siemens D561a
Motorstyrka (kW):  4x50 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:  600/1200 V DC 
Max hastighet (km/h):  60 
Dörrordning:
Antal passagerare:  42 sittande + 52 stående = 94 passagerare 
Utrangerade:  1974 
Notering:  Ekebergbanen 

Rälsfordonets historia:
Fd EB nr 1004
Trafikvagn 1960-74, arbetsvagn 1977-1994. Bevarad som vid utrangeringen 1994.

Vagntypens historia:
EB S/S Delar från vagnar 1001, 1003, 1017, 1004

Antall passagerare (sitt/stå):
1001: 43/52
1002: 39/52
1003: 47/37
1004: 42752

Vogn 1001 oppbygd på boggier fra 1001
Vogn 1002 oppbygd på boggier fra 1003
Vogn 1003 ombygd fra vogn 1017
Vogn 1004 ombygd fra 1004
Vogn 1004 ombygd til arbeidsvogn 398 1977


1001 – 1005 er offisielt ”ombygd” fra tidligere 1001 – 1005, men det er i bunn og grunn boggier (modifiserte), banemotorer og kompressorer som er brukt på nytt. Vognene 1001-1004 ble levert med førerplass i begge ender. 1001, 1003 og 1004 med dører på begge sider, 1002-1004 med seter med omleggbare rygger. 1005 ble leverts om enretninghsvogn. 1002 kun dører på en side. Vogn 1003 ombygd far 1017 som i sin tur var en ombygging av 1002. Nye 1002 ombygd fra gamle 1003. Gamle 1004 utrangert 1952, motorer fra denne satt over på gamle 1012 som fikk nytt nr. 1004. Motorer far 1012 gamle til 1023 nye.
Vognene utrangert 1974. 1004 nye ombygd til arbeidsvogn 1974-77 med motorer fra 1023. Utrangert 1994. Til LTF.