NKA M51 56

Norrköpings Kommunala Affärsverk litt M51 nr 56
"mustang"

M51 56
© Willy Forsström

data för rälsfordon 56
Fordon:  motorvagn "mustang" 
Typ:  tvåaxlig enriktning (2xER) 
Tillverkare:  ASEA 1951 
Färg:   
Senaste revision:   
Ombyggd:  till arbetsvagn 1971 
Ägare: Norrköpings kommun nytt fönster 
Placering:  Norrköping 
Museum år:  2000-01-01 
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Deponerad hos:  
 
 
data för typen M51 "mustang"
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaxlig enriktning (2xER) 
Bolag:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Stad:  Norrköping 
Littera:  M51  "mustang"
Vagnsnummer:  46-63 
Ursprungligt antal:  18 
Tillverkare:  ASEA 1951 
Bemanning: enmansbetjänad
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  11480 
Bredd (mm):  2200 
Höjd (mm):  3500 
Vikt (kg):  11850 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  2200 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  780 
Hjulringsbredd (mm): 92
Motortyp: ASEA LJB 27-32
Motorstyrka (kW):  2x55 
Kontrollertyp: ASEA CBK 44, kamvals
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  50 
Dörrordning: V 2-010-0
Antal passagerare:  21 sittande + 44 stående = 65 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Vagnen levererades från ASEA i Västerås under sommaren 1951. Vagnen försågs med skenbromsar under 1956 och fick frontplåten ombyggd under början av 1960-talet. Den var 1957 inblandad i en allvarlig olycka vid Norr Tull. Den påkördes bakifrån av vagn 38 och fick svåra skador på bakdelen. Vagnen reparerades och togs undan som arbetsvagn 1967. Den ombyggdes med omformare från en Hägglundsvagn och flyttat motstånd under 1972 -73. Vagnen fick också kablarna utbytta, ett nytt elskåp för kontaktorer bakom föraren. Vagnen målades signalgul med svarta stötfångare och fick vagnsnummer 105. Vagnen användes första tiden som dragvagn för felaktiga vagnar och som andra vagn för snöplogning. Den drog också under många år slipvagnen under höstarna. När slipvagnen ersattes med sopmaskinen blev det vagn 105 som var dragare. Vagnen togs 1994 in för ommålning till originalfärgsättning i samband med spårvägens 90-årsdag. Från 2000 räknas vagnen som museifordon. 2004 tillverkades en inredning till vagnen och den försågs med statisk omriktare för 24 Volts spänning, hållplatspressentatör av 1950-tals modell, radio och växelomläggningsutrustning. 2006 fick vagnen överta trucken från vagn 50. Trucken genomgick en lättare revision och hjulsvarvning.

Vagntypens historia:
NKA M51 Vagn 56 bevarad som museivagn i Norrköping.