NKA M51 56
Norrköpings Kommunala Affärsverk class M51 no 56
"mustang"
© Willy Forsström
data for rail vehicle 56 | |
---|---|
Vehicle: | motor car "mustang" |
Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
Manufacturer: | ASEA 1951 |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | till arbetsvagn 1971 |
Owner: | Norrköpings kommun |
Housed: | Norrköping |
Museum year: | 2000-01-01 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class M51 "mustang" | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
Company: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Town: | Norrköping |
Class: | M51 "mustang" |
Car number: | 46-63 |
Built number: | 18 |
Manufacturer: | ASEA 1951 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 11480 |
Width (mm): | 2200 |
Height (mm): | 3500 |
Weight (kg): | 11850 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 2200 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 780 |
Wheel tread width (mm): | 92 |
Type of motor: | ASEA LJB 27-32 |
Motor power (kW): | 2x55 |
Type of controller: | ASEA CBK 44, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas-Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 50 |
Door arrangement: | V 2-010-0 |
Number of passengers: | 21 seating + 44 standing = 65 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades från ASEA i Västerås under sommaren 1951. Vagnen försågs med skenbromsar under 1956 och fick frontplåten ombyggd under början av 1960-talet. Den var 1957 inblandad i en allvarlig olycka vid Norr Tull. Den påkördes bakifrån av vagn 38 och fick svåra skador på bakdelen. Vagnen reparerades och togs undan som arbetsvagn 1967. Den ombyggdes med omformare från en Hägglundsvagn och flyttat motstånd under 1972 -73. Vagnen fick också kablarna utbytta, ett nytt elskåp för kontaktorer bakom föraren. Vagnen målades signalgul med svarta stötfångare och fick vagnsnummer 105. Vagnen användes första tiden som dragvagn för felaktiga vagnar och som andra vagn för snöplogning. Den drog också under många år slipvagnen under höstarna. När slipvagnen ersattes med sopmaskinen blev det vagn 105 som var dragare. Vagnen togs 1994 in för ommålning till originalfärgsättning i samband med spårvägens 90-årsdag. Från 2000 räknas vagnen som museifordon. 2004 tillverkades en inredning till vagnen och den försågs med statisk omriktare för 24 Volts spänning, hållplatspressentatör av 1950-tals modell, radio och växelomläggningsutrustning. 2006 fick vagnen överta trucken från vagn 50. Trucken genomgick en lättare revision och hjulsvarvning.
The history of the class (only in Swedish):
Vagn 56 bevarad som museivagn i Norrköping.