NKA M51 56

Norrköpings Kommunala Affärsverk class M51 no 56
"mustang"

M51 56
© Willy Forsström

data for rail vehicle 56
Vehicle:  motor car "mustang" 
Class:  2-axled single-ended (2xER) 
Manufacturer:  ASEA 1951 
Colour:   
Last renevation:   
Rebuilt:  till arbetsvagn 1971 
Owner: Norrköpings kommun nytt fönster 
Housed:  Norrköping 
Museum year:  2000-01-01 
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Deposited with the:  
 
 
data for the class M51 "mustang"
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled single-ended (2xER) 
Company:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Town:  Norrköping 
Class:  M51  "mustang"
Car number:  46-63 
Built number:  18 
Manufacturer:  ASEA 1951 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  11480 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3500 
Weight (kg):  11850 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  2200 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  780 
Wheel tread width (mm): 92
Type of motor: ASEA LJB 27-32
Motor power (kW):  2x55 
Type of controller: ASEA CBK 44, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):  50 
Door arrangement: V 2-010-0
Number of passengers:  21 seating + 44 standing = 65 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades från ASEA i Västerås under sommaren 1951. Vagnen försågs med skenbromsar under 1956 och fick frontplåten ombyggd under början av 1960-talet. Den var 1957 inblandad i en allvarlig olycka vid Norr Tull. Den påkördes bakifrån av vagn 38 och fick svåra skador på bakdelen. Vagnen reparerades och togs undan som arbetsvagn 1967. Den ombyggdes med omformare från en Hägglundsvagn och flyttat motstånd under 1972 -73. Vagnen fick också kablarna utbytta, ett nytt elskåp för kontaktorer bakom föraren. Vagnen målades signalgul med svarta stötfångare och fick vagnsnummer 105. Vagnen användes första tiden som dragvagn för felaktiga vagnar och som andra vagn för snöplogning. Den drog också under många år slipvagnen under höstarna. När slipvagnen ersattes med sopmaskinen blev det vagn 105 som var dragare. Vagnen togs 1994 in för ommålning till originalfärgsättning i samband med spårvägens 90-årsdag. Från 2000 räknas vagnen som museifordon. 2004 tillverkades en inredning till vagnen och den försågs med statisk omriktare för 24 Volts spänning, hållplatspressentatör av 1950-tals modell, radio och växelomläggningsutrustning. 2006 fick vagnen överta trucken från vagn 50. Trucken genomgick en lättare revision och hjulsvarvning.

The history of the class (only in Swedish):
NKA M51 Vagn 56 bevarad som museivagn i Norrköping.