GS M23 15
Göteborgs Spårvägar litt M23 nr 15

© PG Andersson
| data för rälsfordon 15 | |
|---|---|
| Fordon: | motorvagn |
| Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
| Tillverkare: | Hägglunds 1949 |
| Färg: | |
| Senaste revision: | |
| Ombyggd: | |
| Ägare: |
Göteborgs stad |
| Placering: | Ringlinien |
| Museum år: | |
| Deponerad hos: | |
| |
|
| data för typen M23 | |
| Fordon: | motorvagn |
| Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
| Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Stad: | Göteborg |
| Littera: | M23 |
| Vagnsnummer: | 1-35 |
| Ursprungligt antal: | 35 |
| Tillverkare: | Hägglund 1948-1952 |
| Bemanning: | fast konduktör |
| Spårvidd (mm): | 1435 |
| Längd (mm): | 13080 |
| Bredd (mm): | 2500 |
| Höjd (mm): | |
| Vikt (kg): | 16000 |
| Axelföljd: | Bo'Bo' |
| Axelavstånd (mm): | 1800 |
| Boggiecentrumavstånd (mm): | 5900 |
| Hjuldiameter (mm): | |
| Hjulringsbredd (mm): | |
| Motortyp: | Hägglunds MBL15 |
| Motorstyrka (kW): | 200 |
| Kontrollertyp: | Hägglunds CBKM2A |
| Koppeltyp: | albert |
| Kompressor: | ASEA ML2/3 + Atlas Copco NE3 |
| Driftspänning: | |
| Max hastighet (km/h): | |
| Dörrordning: | |
| Antal passagerare: | 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare |
| Utrangerade: | |
| Notering: | Tidigare typbeteckning MBO4 |
Vagntypens historia:
GS andra mustangtyp, vagnarna levererades i två serier:
Nr 1-35 åren 1948-49.
Nr 36-60 åren 1951-52.
Samtliga tillverkade av Hägglund & Söner
Nr 59 och 60 var pedalmanövrerade och utrustade för multipeldrift när de kom till Göteborg, detta för experiment inför typ M 25. Vagnarna ombyggdes senare till M23 standard d v s med rattkontroller.
M23 utökades 1956 med ytterligare tre vagnar köpta från Gävle, GSS nr 22, 23 och 24. Dessa ombyggdes till M23 respektive nr 61-63 av GS.
M23 ombyggdes till högertrafik i olika etapper och rullade i högertrafik under några få år. Våren 1970 hade GS erhållit så pass många typ M 29 att M23 + S27 upphörde i ordinarie trafik. Därefter sågs vagntypen enbart som extravagnar. De togs ur trafik 1975. De användes som övningsvagnar fram till mitten av 1980-talet, därefter började skrotningen av M23.
Följande M23 är sålda eller bevarade nr:
Djurgårdslinjen: 12, 14, 18, 19, 25, 30.
Ringlinien: 15 och 61.
Oslo: 49, 51, 53, 54, 56, 57, 58.
GS: 62 luftledningsinspektionsvagn.
