HKL NRV1
Helsingin Kaupupungin Liikennelaitos litt NRV1 nr 31-70
© Anders G Rehnström
data för typen NRV1 | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | sexaxlig ledad enriktning (6xGelER) |
Bolag: | Helsingin Kaupupungin Liikennelaitos (HKL) |
Stad: | Helsingfors |
Littera: | NRV1 |
Vagnsnummer: | 31-70 |
Ursprungligt antal: | 40 |
Tillverkare: | Valmet, SAT, Strömberg 1973-1975 |
Spårvidd (mm): | 1000 |
Längd (mm): | |
Bredd (mm): | |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | |
Axelföljd: | B'2'B' |
Axelavstånd (mm): | |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 600 V DC |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | |
Utrangerade: | |
Notering: | Fd typ NrI. Nr = nivelraitiovaunu (ledspårvagn), användes av Valmet HM VI = Helsingin 5. moottorivaunutyyppi (=Helsingfors fämte motorvagnstyp) |
Vagntypens historia:
Världens första serietillverkade spårvagnar med tyristorteknik.
Enligt 1969 års beslut målades ledvagnarna 31-103 först i en orange-grå färgsättning. Åren 1986-1995 ommålades alla grön-gula. 104-112 levererades från början i denna nygamla färgsättningen.
Största delen av vagnarna 31-112 har renoverats åren 1993-2003 till NrI+ respektive NrII+.
Vagnar 34, 37, 38, 49, 50, 60, 61, 62, 63, 68 ombyggda 1995-2003 med låggolvsmellandel, typ MLNRV1.