NKA (mv)

Norrköpings Kommunala Affärsverk litt (mv) nr 16-38
"Göteborgsvagnarna"

(mv)
© Willy Forsström

data för typen (mv) "Göteborgsvagnarna"
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Stad:  Norrköping 
Littera:  (mv)  "Göteborgsvagnarna"
Vagnsnummer:  16-38 
Ursprungligt antal:  23 
Tillverkare:  ASEA, GMV 1902-1903 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  8600 
Bredd (mm):  2050 
Höjd (mm):  3350 
Vikt (kg):  10000 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  750 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  60 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  50 
Dörrordning:
Antal passagerare:  20 sittande + 26 stående = 46 passagerare 
Utrangerade:  1958-1968 
Notering:  fd GS köpta 1925-1942 

Bevarade vagnar:
NKA Mä nr 16
motorvagn
NKA Mä nr 16
         

Vagntypens historia:
Dessa 23 vagnar köptes i sju omgångar begagnade från Göteborgs spårvägar. Det första inköpet gjordes i december 1924 med leverans under våren 1925. Detta inköp omfattade fem vagnar. De första sju var vid inköpet ombyggda till släpvagnar i Göteborg och fick återutrustas med kontrollrar, motorer och strömavtagare. Vagnarna var redan i Göteborg försedda med inbyggda plattformar av den karaktäristiska plogformen. De var storleksmässigt lika vagnarna 13 – 15. Vid leveransen av de första fem 1925 var dessa utrustade med lyraströmavtagare, de hade dörrar på båda sidorna på plattformarna och de fick ”snobbmålning”. Alla lister målades i den benvita färgen. Detta är den enda vagntyp som haft sådan målning. Möjligen kan det bero på att vagnarna kompletterades och målades i Göteborg före leveransen. Vagnarna försågs ganska snart med den stora runda linjenummerskylten på taket. Den högra dörren på plattformarna sattes igen efter att de övriga vagnarna byggts om. Motorerna var av typ AEG U158b och kontrollrarna av typ ASEA CBS 24c.

Ytterligare två vagnar köptes 1925 och tre 1926. Styckepriset för vagnarna utan elutrustning var 5 000 kronor. Om de tre vagnarna som köptes 1926 var släpvagnar eller inte är oklart.

År 1931 köptes ytterligare fyra vagnar av samma typ. Dessa hade dock ej varit släpvagnar utan hade gått som motorvagnar hela tiden i Göteborg.

1934 inköptes tre vagnar och 1935 ytterligare tre.

Ett sista inköp av vagnar av denna typ skedde 1942 då tre vagnar levererades.

Alla vagnar var av typ M1 och 12 av vagnarna var byggda av ASEA medan de övriga 11 var byggda av Göteborgs Mekaniska Verkstad, av dessa 11 hade 5 byggts som släpvagnar av typ S2.

Vid inköpet från Göteborg var de flesta vagnarna utrustade med en AEG-strömavtagare med högt toppstycke. De vagnar som hade lyraströmavtagare fick denna utbytt under 1920-talets slut mot en Siemens-strömavtagare. Fyra av vagnarna fick av någon anledning ombyggda plattformar av den längre modell som fanns på vagnarna 1 – 12. Det var vagn 17, 35, 37 och 38 som förlängdes på detta sätt. Passagerarantalet ökades från 46 till 50. Ombyggnaden var dock inte särskilt lyckad då vagnarna ”doppade nosen” och gungade i längdsled. Några övriga moderniseringar eller ombyggnader förekom inte på dessa vagnar men trälisterna kring fönstren togs bort på de flesta vagnarna och målningen förenklades på flera av dem. Trumpetkopplen byttes 1947 ut mot Albertkoppel. Olika typer av strömavtagare har förekommit på vagntypen och från början av 1950-talet försvann samtliga AEG-strömavtagarna och ersattes med Stemann-strömavtagare. Utskrotningen av vagntypen startades 1957 och den sista vagnen skrotades 1968. En vagn, nummer 16, finns kvar och är idag ombyggd till högertrafik samt målad enligt 1925-års målningsschema.

nr fd GS inköpt avförd notering
16 M1 8 1925 1961 arbetsvagn 1961-1967, museivagn från 1967, ombyggd högertrafik 1983-1984
17 M1 9 1925 1961 förlängda plattformar ca 1936
18 M1 10 1925 1961  
19 M1 11 1925 1961  
20 M1 12 1925 1961  
21 M1 14 1925 1961  
22 M1 22 1925 1961  
23 M1 32 1926 1961  
24 M1 36 1926 1959  
25 M1 42 1926 1961  
26 M1 47 1931 1958  
27 M1 49 1931 1961  
28 M1 52 1931 1961  
29 M1 46 1931 1961  
30 M1 48 1934 1959 arbetsvagn 1951-1958
31 M1 50 1934 1961  
32 M1 51 1934 1961 snöröjningsvagn med plogblad 1951-1961, troligen avställd 1958
33 S2 106 1935 1968 byggd som S2-släp, arbetsvagn 1961-1967 saltvagn
34 S2 109 1935 1957 byggd som S2-släp
35 S2 111 1935 1961 byggd som S2-släp, förlängda plattformar ca 1936
36 M1 37 1942 1958  
37 S2 108 1942 1967 byggd som S2-släp, förlängda plattformar 1942, arbetsvagn 1961-1967
38 S2 110 1942 1958 byggd som S2-släp, förlängda plattformar 1942, avställd efter krock 1957