NKA (mv)
Norrköpings Kommunala Affärsverk litt (mv) nr 13-15
© NKA
data för typen (mv) | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | tvåaxlig tvåriktning (2xZR) |
Bolag: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Stad: | Norrköping |
Littera: | (mv) |
Vagnsnummer: | 13-15 |
Ursprungligt antal: | 3 |
Tillverkare: | ASEA, AEG 1906 |
Bemanning: | enmansbetjänad |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 8000 |
Bredd (mm): | 2050 |
Höjd (mm): | 3350 |
Vikt (kg): | 9600 |
Axelföljd: | Bo |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | |
Hjuldiameter (mm): | 750 |
Hjulringsbredd (mm): | 85 |
Motortyp: | AEG U 158b |
Motorstyrka (kW): | 2 x 29,5 |
Kontrollertyp: | ASEA CBS-24-C |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 50 |
Dörrordning: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Antal passagerare: | 20 sittande + 20 stående = 40 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: |
Vagntypens historia:
Denna vagnserie köptes inför 1906 års konst- och industriutställning. Vagntypen var identisk med Göteborgs vagntyp M1. De levererades från ASEA i Västerås. Vagnarna var åtta meter långa, 2,05 meter breda och hade ett axelavstånd på 1,8 meter. De tog 20 sittande och 20 stående passagerare. ”Trucken”, underredet, var av kraftigare konstruktion än på vagnarna 1–12. Vagnarnas övriga utrustning överensstämde med de tidigare. Ombyggnaderna följer också de tidigare. Enda skillnaden är att dessa tre vagnar aldrig fick den långa plattformsmodellen och att de byggs om senare än de övriga. Vagnarna blev långlivade och den första som försvann skrotades 1957.