NKA (mv)
Norrköpings Kommunala Affärsverk class (mv) no 13-15
© NKA
data for the class (mv) | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Town: | Norrköping |
Class: | (mv) |
Car number: | 13-15 |
Built number: | 3 |
Manufacturer: | ASEA, AEG 1906 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 8000 |
Width (mm): | 2050 |
Height (mm): | 3350 |
Weight (kg): | 9600 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 750 |
Wheel tread width (mm): | 85 |
Type of motor: | AEG U 158b |
Motor power (kW): | 2 x 29,5 |
Type of controller: | ASEA CBS-24-C |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 50 |
Door arrangement: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Number of passengers: | 20 seating + 20 standing = 40 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: |
The history of the class (only in Swedish):
Denna vagnserie köptes inför 1906 års konst- och industriutställning. Vagntypen var identisk med Göteborgs vagntyp M1. De levererades från ASEA i Västerås. Vagnarna var åtta meter långa, 2,05 meter breda och hade ett axelavstånd på 1,8 meter. De tog 20 sittande och 20 stående passagerare. ”Trucken”, underredet, var av kraftigare konstruktion än på vagnarna 1–12. Vagnarnas övriga utrustning överensstämde med de tidigare. Ombyggnaderna följer också de tidigare. Enda skillnaden är att dessa tre vagnar aldrig fick den långa plattformsmodellen och att de byggs om senare än de övriga. Vagnarna blev långlivade och den första som försvann skrotades 1957.