TGOJ 10

Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar nr 10

 10
© Björn-Erik Tapper

data för vägfordon 10
Fordon:  dieselbuss 
Tillverkare:  Scania 1968 
Bemanning: enmansbetjänad
Längd (mm):  12,5 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  9040 
Axelavstånd (mm):  58800 
Ringdimension: fram: , bak:  
Motortyp:   
Motorstyrka:   
Kontrollertyp:   
Koppeltyp:   
Växellåda:  Scania G504 
Chassi:  Scania CF 110 L 59 
Chassinummer:  524441 
Kaross:   
Registreringsnummer:  FOM 290 
Första reg.nummer:  D 200 
Första reg.datum:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning:   
Antal passagerare:  sittande: , stående:  
Färg:   
Senaste revision:   
Driftsklass: 
Bevarandeklass:   
Ägare:  SSS nytt fönster 
Placering:  Mälardalen 
Museum år:  2001 
Notering:   

Vägfordonets historia:
Bussen var ursprungligen TGOJ nr 10 med regnr D200 målad som den är nu.
Bussen överförde sedan till SLT och målades då SLT vit och grön. Troligen nr 742.

När den togs ut trafik piffades den upp som museibuss hos SLT i Eskilstuna och målades Eskilstunablå. Eskilstuna omnibustrafik hade haft en serie exakt lika dana bussar och den fick "nästa nummer", dvs ett nummer högre än vad den högsta bussen av denna typ i Eskilstuna haft. När näckrosbuss tog över numrerades den om i Näckrosbuss museibuss serie 9000 (och uppåt). Därav NB 9000. När Busslink beslutade sig för att göra sig av med alla museibussar blev Svenska Spårvägssällskapet erbjudna den.

Eftersom TGOJ nr 10 nu återställts i originalskick så numreras den om. TGOJ-bokstäver är beställda och ska monteras på bussen.

Tidigare utförande:

Näckrobuss nr 9000, © Jan Rickman

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English
Deutsch Diese Seite auf Deutsch