TGOJ 10
Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar no 10
© Björn-Erik Tapper
data for road vehicle 10 | |
---|---|
Vehicle: | diesel bus |
Manufacturer: | Scania 1968 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Length (mm): | 12.5 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 9040 |
Wheelbase (mm): | 58800 |
Tyre dimension: | front: , rear: |
Type of motor: | |
Motor power: | |
Gearbox: | Scania G504 |
Chassis: | Scania CF 110 L 59 |
Chassis number: | 524441 |
Coach: | |
Registration number: | FOM 290 |
First reg.number: | D 200 |
First reg.date: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | seating: , standing: |
Colour: | |
Last renevation: | |
Operation category: | |
Preservation category: | |
Owner: | SSS ![]() |
Housed: | Mälardalen |
Museum year: | 2001 |
Note: |
The history of the road vehicle:
Bussen var ursprungligen TGOJ nr 10 med regnr D200 målad som den är nu.
Bussen överförde sedan till SLT och målades då SLT vit och grön. Troligen nr 742.
När den togs ut trafik piffades den upp som museibuss hos SLT i Eskilstuna och målades Eskilstunablå. Eskilstuna omnibustrafik hade haft en serie exakt lika dana bussar och den fick "nästa nummer", dvs ett nummer högre än vad den högsta bussen av denna typ i Eskilstuna haft. När näckrosbuss tog över numrerades den om i Näckrosbuss museibuss serie 9000 (och uppåt). Därav NB 9000. När Busslink beslutade sig för att göra sig av med alla museibussar blev Svenska Spårvägssällskapet erbjudna den.
Eftersom TGOJ nr 10 nu återställts i originalskick så numreras den om. TGOJ-bokstäver är beställda och ska monteras på bussen.