Gävle
spårväg 1909-11-13 -- 1956-04-05 
data | |
---|---|
trafikform: |
![]() |
stad: | Gävle, Sverige ![]() |
bolag: | Gävle Stads Spårvägar (GSS) |
öppnad: | 1909-11-13 |
stängd: | 1956-04-05 |
spårvidd: | 1435 mm |
hastighet: | |
spänning: | |
framdrivning: | kontaktledning |
längd: | |
hållplatser: | |
linjer: | 3 |
13/11-1909 Sträckorna Stadsträdgården - Femte Tvärgatan (röd linje) och Kaserngatan - Tullhuset (blå linje) öppnas för trafik. Linjerna är delade eftersom man ännu inte fått tillstånd att trafikera järnvägsövergången i Nygatan
11/1-1910 Järnvägsövergången i Nygatan öppnas för trafik vilket innebär att linjerna trafikeras genomgående
1/1-1927 Bomuslinjen (grön linje) öppnas Islandsplan - Nygårdarna
24/12-1929 Bomhuslinjen förlängs från Nygårdarna till Karskär
1/1-1930 Blå linje avkortas Från Tullhuset till Nygatan/Kungsgatan
4/11-1933 Blå linje förlängs från Kaserngatan till Albion
19/6-1946 Blå linje ställs in under utställningssommaren för att frigöra vagnar till röd linje
9/8-1946 Blå linje trafikeras åter normalt
11/9-1948 Blå linje läggs ned
19/10-1952 Röd linje läggs ned som sista stadsspårväg
5/4-1956 Bomhuslinjen läggs ned som sista spårvägslinje
Den kvarvarande vagnparken såldes till Kiruna 15-17 och 20-21 samt till Göteborg 22-24.
historisk pdf-blad
Vagnförteckning
Vagnhallar
Läs mer på Wikipedia
Vagnhallar
Namn | Stad | Öppnad | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
Nya Gävle Spårvagnshall | Gävle | 2014 | ![]() |


