se Kiruna

Stadsspårvägen 1907-10-01 -- 1958-05-28 nedlagd

Kiruna, Sverige: spårväg

data
trafikform:  spårväg spårväg 
stad: Kiruna, Sverige 
bana: Stadsspårvägen 
bolag: Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag nytt fönster (LKAB) 
öppnad: 1907-10-01 
stängd: 1958-05-28 
spårvidd: 1000 mm 
:  
framdrivning: kontaktledning 
längd:  
hållplatser:  
linjer:
Historia:
2/4-1907 Provdrift påbörjas på stadsspårvägen
25/4-1907 Den första Bergbanan vid Kiirunavaara öppnas
1/10-1907 Stadsspårvägen öppnas på sträckan BERGFOTEN - TELEGRAFEN
1/12-1910 Förlängning Telegrafen - IDROTTSPLAN
1916 Lombololinjen öppnas
1/10-1919 Förlängning Idrottsplan - LUOSSAVAARA
24/10-1921 Förlängningen till Luosavaara öppnas för allmän trafik (koncession erhölls 9/10-1925!)
1921 Bergbanan på Luossavaar öppnas
nov 1921 Förlängning från Lombolo till THULE
1925 Spårvägen förlängs Bergfoten - TUNNELN
9/12-1926 Den nya bergbanan på Kiirunavaara öppnas och den gamla läggs ned
1943 Spårvagn på Landshövdingebanan i Gruvan, premiär för spårvagn på1435 mm
1947 Förlängning inom Luosavaara
okt 1949 Ny bana i gruvan mellan BERGFOTEN och KAPTEN 160, Landshövdingebanan avvecklas
1951 Spårvägen i Gruvan förlängs från Kapten 160 till JÄGMÄSTAREN 160
1953 Spårvägstrafik påbörjas i Kiirunavaara under jord (Kuj) med fd Sundsvallsvagnar mellan SJÖTUNNELN och SOFIA

1953 Bergbanan på Lousavaara läggs ned
1955 Bergbanan på Kiirunavaara läggs ned
1957 Kuj läggs om från Sjötunneln till ny ändstation i det fria vid MANNSKAPSHUSET
28/1-1955 Thulelinjen läggs ned
1958 Bussar övertar transporterna till KAPTEN 160 och JÄGMÄSTAREN varvid spårvägstrafiken upphör
28/5-1958 Stadsspårvägen läggs ned
10/4-1961 De sista spårvagnarna läggs ned på Kuj i Gruvan och därmed är spårvägsepoken i Kiruna slut
31/5-1984 Museispårvägen öppnas mellan ÖN och MANNSKAPSHUSET
15/8-1993 Museispårvägen läggs ned

pdf historisk pdf-blad
vagnförteckning Vagnförteckning
vagnhall Vagnhallar

wikipedia Läs mer på Wikipedia nytt fönster




English This page in English
Deutsch Diese Seite auf Deutsch