SS B11 (II) 521
AB Stockholms Spårvägar litt B11 (II) nr 521
"två-rum-och-kök"
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 521 | |
---|---|
Fordon: | släpvagn, boggie "två-rum-och-kök" |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Tillverkare: | ASEA 1936 |
Färg: | blå/vit |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Placering: | Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Museum år: | 1959 |
Driftsklass: | II ![]() |
Bevarandeklass: | 2 |
Deponerad hos: |
Svenska Spårvägssällskapet ![]() |
Status: | |
|
|
data för typen B11 (II) "två-rum-och-kök" | |
Fordon: | släpvagn, boggie |
Typ: | fyraxlig tvåriktning (4xZR) |
Bolag: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Stad: | Stockholm |
Littera: | B11 (II) "två-rum-och-kök" |
Vagnsnummer: | 519-558 |
Ursprungligt antal: | 40 |
Tillverkare: | ASEA, ASJ, Maskinverken 1937 |
Bemanning: | rörlig konduktör |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 12550 |
Bredd (mm): | 2330 |
Höjd (mm): | 3040 |
Vikt (kg): | 10900 |
Axelföljd: | 2'2' |
Axelavstånd (mm): | 1500+5230 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 6730 |
Hjuldiameter (mm): | 600 |
Hjulringsbredd (mm): | 100 |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | albert |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | VH 0-020-0 |
Antal passagerare: | 42 sittande + 32 stående = 74 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: | fd B22 |
Rälsfordonets historia:
ASEA byggde år 1937 denna vagn, som i folkmun kallades för "två rum och kök". Den här boggivagntypen användes på förortslinjerna efter motorvagnar av typ A11 och A12, t.ex. vagnarna 288 och 335. Vagnarna av denna typ skrotades under åren 1958-1959. Det fanns totalt 40 stycken.
Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik.
Transporterad från SL Hammarbyverkstad till Alkärrshallen, Djurgården, per trailer 1991-06-01.
Vagntypens historia:
"Två-rum-och-kök", före 1949 littera B22.
Leverantörer: nr 519-538 ASEA, nr 539-550 ASJ, nr 551-558 Sv. Maskinverken.
Bevarad vagn: nr 521 på Djurgårdslinjen.