SS A4 (bugg) 37

AB Stockholms Spårvägar litt A4 (bugg) nr 37
"jitterbugg"

A4 (bugg) 37
© PG Andersson

data för rälsfordon 37
Fordon:  motorvagn, jitterbugg "jitterbugg" 
Typ:  tvåaxlig enriktning (2xER) 
Tillverkare:  ASEA 1926-04-29 
Färg:  grön/créme 
Senaste revision:  1992-06-01 
Ombyggd:  1943 av SS 
Ägare: SSS nytt fönster 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1963 
Notering: jitterbugg, fd SNS litt A2 nr 37, fd SS litt A1 nr 37
Driftsklass:  I driftsklass I (fordon som är klara för trafik)
Bevarandeklass:  2 (övriga museala vagnar) 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen A4 "jitterbugg"
Fordon:  motorvagn 
Typ:  tvåaxlig enriktning (2xER) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  A4  "jitterbugg"
Vagnsnummer:  21-47 
Ursprungligt antal:  27 
Tillverkare:  Råsunda, Hägglund 1943-1945 
Bemanning: fast konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  10420 
Bredd (mm):  2230 
Höjd (mm):  3800 
Vikt (kg):  15500 
Axelföljd:  Bo 
Axelavstånd (mm):  2500 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  850 
Hjulringsbredd (mm): 85
Motortyp: ASEA LJ 32
Motorstyrka (kW):  2x60 
Kontrollertyp: AEG FB 105, koppling 100
Koppeltyp: albert
Kompressor: Stal PV211-E
Driftspänning:  600 
Max hastighet (km/h):  40 
Dörrordning: V 1-010-2
Antal passagerare:  21 sittande + 46 stående = 67 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  "Jitterbugg", fd A1 

Rälsfordonets historia:
År 1992-1999 var denna vagn utlånad till Stockholm för att användas som försäljningsvagn på Djurgårdslinjen, oftast uppställd vid Norrmalmstorg. Vid enstaka evenemang gick i direkttrafik Norrmalmstorg - Skansen. Som enriktningsvagn för vänstertrafik med dörrar endast på vänster sida måste den då gå utan stopp vid mellanliggande hållplatser.
Historik: Vagnen, ursprungligen av SNS typ A2 frän 1904, "byggdes om" till den större standardvagntypen A1 år 1926. 1943 byggdes den om som prototyp för en enriktningsvagn med passagerarcirkulation vid SS Råsundaverkstad. Den fick typbeteckningen A4 och målades "skogsgrön" för att markera den annorlunda påstigningsproceduren med fast konduktör vid bakdörren och för att SS skulle få erfarenhet av grön målning som eventuell färg för tunnelbanevagnarna. Vagnen återfick den blå färgen vid nästa större översyn. Den är den enda A4 som har strömavtagaren placerad på vagnens främre halva. De övriga fick den placerad på bakre halvan. När vagnen togs ur trafik 1963 skänktes den till SSS som transporterade den till Malmköping. Vid renoveringen 1991-92 återfick den sin gröna målning från 1943.

Inköpt av SSS 1963-08-01 från AB Demonteringar för 1800 kr, som motorvagn SS litt A4 nr 37, tidigare SS litt A1 nr 37.
Transporterad från Högdalen till Malmköping 1970-12-01.
Revision påbörjad i maj 1968, som dock avbröts.
Deponerad hos Stockholmsavdelningen, 1991-12-08 t o m 1999-10-11.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad 1992 01 29.
Revision slutförd av SL:s Hammarbyverkstad och på Stockholmsavdelningens bekostnad. I samband med revisionen har vagnen i största möjliga omfattning återförts till 1943 års utförande, samt omlittrerats.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad 1993-01-13. Hjulen svarvade samt ommålad mellan bröstlist och takkant.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 1993-04-13.
Transporterad till Malmköping 1999-10-11.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 2001-05-29.
Trafikerade Djurgårdslinjen.
Transporterad till Malmköping 2001-06-11

Vagntypens historia:
SS A4 "Jitterbugg" ombyggda från A1. Före 1926 littera A2.
Vagn 37 byggd av SS Råsunda (strömavtagare på främre delen av taket), Vagnar 21-36, 38-47 tillverkade av Hägglund/ASEA.
Vagn nr 37 fanns 1992-1999, på Djurgårdslinjen, där den oftast användes som försäljningsvagn. Från 2000 är vagn 37 trafikvagn på Museispårvägen Malmköping.
Vagnen är grönmålad, som den var efter ombyggnationen 1943.