SRJ X2p 33
Stockholm-Roslagens Järnvägar litt X2p nr 33
"träburkar"
© Lennart Hjelm
data för rälsfordon 33 | |
---|---|
Fordon: | förortsmotorvagn "träburkar" |
Typ: | |
Tillverkare: | ASEA 1918 |
Färg: | |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
Stockholms Spårvägsmuseum ![]() |
Placering: | Roslagsbanan ![]() |
Museum år: | |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen X2p "träburkar" | |
Fordon: | förortsmotorvagn |
Typ: | |
Bolag: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Roslagsbanan |
Littera: | X2p "träburkar" |
Vagnsnummer: | 32-34 |
Ursprungligt antal: | 3 |
Tillverkare: | ASEA 1918-1919 |
Spårvidd (mm): | 891 |
Längd (mm): | 17950 |
Bredd (mm): | |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 30000 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1910 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 10900 |
Hjuldiameter (mm): | 830 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 260 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | 1500 V DC |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 56 sittande |
Utrangerade: | 1975 |
Notering: | Roslagsbanan. |
Rälsfordonets historia:
Bevarade av Roslagsbanans Veteranstågsförening.
Vagntypens historia:
"Träburkar", fd SRJ motorvagn nr 15-17, fd SJ Xoa2p 2015-2017. Träkorg med träpanel.
1942 renoverades vagnen invändigt, bla spikades pärlsponten över. 1946 fick vagnen ett elsystem anpassat för 1500 V. Boggierna fick nya motorer.
Vagn 32 ur trafik 1971 och vagn 34 1975., ej övertagen av SL. Bevarad vagn: vagn nr 33 i veterantåg.