SL C2 2182
AB Storstockholms Lokaltrafik litt C2 nr 2182
© Bruse LF Persson
data för rälsfordon 2182 | |
---|---|
Fordon: | tunnelvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Tillverkare: | ASEA, ASJ 1950 |
Färg: | grön |
Senaste revision: | |
Ombyggd: | |
Ägare: |
SL ![]() |
Placering: | Hammarbydepån |
Museum år: | 2000 |
Deponerad hos: | |
|
|
data för typen C2 | |
Fordon: | tunnelvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stad: | Stockholm |
Bana: | Tunnelbanan |
Littera: | C2 |
Vagnsnummer: | 2001-2003, 2021-2325, 2411-2450 |
Ursprungligt antal: | 348 |
Tillverkare: | ASEA, ASJ 1949-1961 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 17620 |
Bredd (mm): | 2700 |
Höjd (mm): | 3670 |
Vikt (kg): | 30000 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 2300+8700 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 11000 |
Hjuldiameter (mm): | 864 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | Weco 1447B ASEA LJB 29 |
Motorstyrka (kW): | 324 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 80 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 52 sittande + 94 stående = 146 passagerare |
Utrangerade: | ![]() |
Notering: | Vagn 2001-2003 fd C1 |
Rälsfordonets historia:
Ingår i chartertunneltåget till sammans med C2 nr 2182, 2208, 2415 samt C3 nr 2367.
Vagntypens historia:
Vagn 2001-2003 fd C1, ombyggd av SS Hammarby 1956-1966. Endast mellanvagnar (utan hyttsignalutrustning).
Vagn nr 2412 provboggier typ C4 1960-ca 1965.
Nr 2021-2070 hade elutrustning från Westinghouse.
Vagn 2003 ombyggd efter brand 1977 till växellok 9239 för Saltsjöbanan, ur trafik 1981.
Vagn 2037 ombyggd efter brand 1973 till dammsugarvagn 9364. Sugutrustning från Schörling i Hannover.
Vagn 2051, 2097, 2120 och 2165 ombyggd med B-ände typ C3 1973-1974.
111 vagnar (se förteckning) ombyggda SL Hammarby 1971-1976 till permanent parkopplade
35 vagnar ombyggda 1990 av Kalmar Verkstad till C2 mellanvagnar.
Bevarade vagnar: nr 2417 på Stockholms Spårvägsmuseum.
C2 nr 2182, 2208 och 2415 av SL/Connex för charter.