SL C2 2182

AB Storstockholms Lokaltrafik litt C2 nr 2182

C2 2182
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 2182
Fordon:  tunnelvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  ASEA, ASJ 1950 
Färg:  grön 
Senaste revision:   
Ombyggd:   
Ägare: SL nytt fönster 
Placering:  Hammarbydepån 
Museum år:  2000 
Deponerad hos:  
 
 
data för typen C2
Fordon:  tunnelvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stad:  Stockholm 
Bana:  Tunnelbanan 
Littera:  C2 
Vagnsnummer:  2001-2003, 2021-2325, 2411-2450 
Ursprungligt antal:  348 
Tillverkare:  ASEA, ASJ 1949-1961 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  17620 
Bredd (mm):  2700 
Höjd (mm):  3670 
Vikt (kg):  30000 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  2300+8700 
Boggiecentrumavstånd (mm):  11000 
Hjuldiameter (mm):  864 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp: Weco 1447B ASEA LJB 29
Motorstyrka (kW):  324 
Kontrollertyp:
Koppeltyp:
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):  80 
Dörrordning:
Antal passagerare:  52 sittande + 94 stående = 146 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:  Vagn 2001-2003 fd C1 

Rälsfordonets historia:
Ingår i chartertunneltåget till sammans med C2 nr 2182, 2208, 2415 samt C3 nr 2367.

Vagntypens historia:
SL C2 Vagn 2001-2003 fd C1, ombyggd av SS Hammarby 1956-1966. Endast mellanvagnar (utan hyttsignalutrustning).
Vagn nr 2412 provboggier typ C4 1960-ca 1965.
Nr 2021-2070 hade elutrustning från Westinghouse.
Vagn 2003 ombyggd efter brand 1977 till växellok 9239 för Saltsjöbanan, ur trafik 1981.
Vagn 2037 ombyggd efter brand 1973 till dammsugarvagn 9364. Sugutrustning från Schörling i Hannover.
Vagn 2051, 2097, 2120 och 2165 ombyggd med B-ände typ C3 1973-1974.
111 vagnar (se förteckning) ombyggda SL Hammarby 1971-1976 till permanent parkopplade
35 vagnar ombyggda 1990 av Kalmar Verkstad till C2 mellanvagnar.

Bevarade vagnar: nr 2417 på Stockholms Spårvägsmuseum.
C2 nr 2182, 2208 och 2415 av SL/Connex för charter.