SS(2) A51 210

AB Stockholms Spårvägar litt A51 nr 210

A51 210
© Magnus Dahlberg

data för rälsfordon 210
Fordon:  motorvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Tillverkare:  Höka, Hägglund 1953-12-03 
Färg:  blå, vit 
Senaste revision:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: SS(2) nytt fönster 
Placering:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museum år:  2000 
Status: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Notering: fd OS litt SM83 nr 210
 
 
data för typen SM83
Fordon:  motorvagn 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AS Oslo Sporveier (OS) nytt fönster 
Stad:  Oslo 
Littera:  SM83 
Vagnsnummer:  201-211 
Ursprungligt antal:  11 
Tillverkare:  OS, AEG, Hägglund 1985-1991 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  14960 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):   
Vikt (kg):  16900 
Axelföljd:  Bo'Bo' 
Axelavstånd (mm):  1800 
Boggiecentrumavstånd (mm):  7600 
Hjuldiameter (mm):  980 
Hjulringsbredd (mm):
Motortyp:
Motorstyrka (kW):  180 
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:  600 V DC 
Max hastighet (km/h):  60 
Dörrordning:
Antal passagerare:  36 sittande + 66 stående = 102 passagerare 
Utrangerade:  2000 
Notering:  Tidigare S83 med vagnsnummer 261-271. Ombyggt från äldre vagner av typen SM53. 

Rälsfordonets historia:
Donerad till SSSS våren 2000 av Oslo Sporveier som boggiemotorvagn OS litt SM83 nr 210, tidigare litt SM83 nr 270, litt MBO50 nr 232.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården våren 2000.

Vagnen övertogs av AB Stockholms Spårvägar år 2000 då den utrangerades från AS Oslo Sporveier. Vagnen var vid övertagandet anpassad för enmansbetjäning, något som bedömdes vara praktiskt även för trafiken på Djurgårdslinjen vid vissa tillfällen. Första året gick vagnen i Oslo-blått och i det utförande som gällde i Oslo. År 2001 blev vagnen reklammålad för Gröna Lunds Tivoli och vissa detaljer modifierades för att bättre passa i Stockholm, t.ex. linjenummerskylten, destinationsskylten, strålkastaren i fronten och kopplingsanordningen för att kunna dra släpvagn av typ B31. Vintern 2002/2003 genomfördes en större ombyggnad av vagnen i och med att den försågs med konduktörsplats vid bakdörrarna och att barnvagnsplatsen i mitten flyttades till bakplattformen. Härigenom är vagnen numera jämförbar med övriga vagnar av mustangtyp som trafikerar Djurgårdslinjen såsom A25 och A31. Fortfarande kan vagnen dock köras enmansbetjänad vid behov. Vagnen är den första vagnen vid Djurgårdslinjen som körs med "joy-stick", d.v.s. tyristorreglarat steglöst pådrag och broms.

Under åren har vagnen även burit helreklam för Ica respektive McDonald's. För närvarande är den målad i dåvarande Stockholms Spårvägars klassiska färger, ljusblått och grått.

Vagntypens historia:
OS SM83 Vognene utrangert 1999-2000.
Vogn 201, Arbeidsvogn GS med nummer 143.
Vogn 203, Museumsvogn Sporvejshistorisk selskab, Danmark.
Vogn 207, Museumsvogn LTF, Norge.
Vogn 210, Museumsvogn, Djurgårdslinjen, Stockholm, Sverige.

vagnförteckning Mer om typen OS SM83

Tidigare utförande:

Spårvagnsblå 2010. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad 2009 för McDonalds. © Baard Belsas.


Helreklammålad 2004 för Ica. © Baard Belsas.


Helreklammålad 2001 för Gröna Lund. © Bruse LF Persson.


Originalutförande som OS litt SM83 nr 210 vid ankomst till Alkärrshallen 2000. © Bussmicke.

 

English This page in English
Deutsch Diese Seite auf Deutsch