NS M67K
Norrköping Spårvägar litt M67K nr 81-90
© Bruse LF Persson
data för typen M67K | |
---|---|
Fordon: | motorvagn |
Typ: | fyraxlig enriktning (4xER) |
Bolag: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Stad: | Norrköping |
Littera: | M67K |
Vagnsnummer: | 81-90 |
Ursprungligt antal: | 10 |
Tillverkare: | ASJL, ASEA, Kockums 1966-1967 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 12250 |
Bredd (mm): | 2360 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 14500 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 5900 |
Hjuldiameter (mm): | 680 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 120 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | 26 sittande + 64 stående = 90 passagerare |
Utrangerade: | |
Notering: | ombyggda 1995-1996 från M67 av Kockums |
nr före 1995 | nr efter 1995 | nr efter 2001 | |
---|---|---|---|
131 | 31 | M67 99 | teatervagn 1999, cafévagn 2001, åter nummer 131! |
132 | 32 | M67K 83 | |
133 | 33 | M67K 85 | avställd efter krock med buss |
134 | 34 | M67K 86 | |
135 | 35 | M67K 81 | skrotad november 2008 |
136 | 36 | M67K 89 | |
137 | 37 | M67K 84 | |
138 | 38 | M67K 88 | |
139 | 39 | M67B 91 | skrotad 1999 |
140 | 40 | skrotad 2006 efter katastrofövning | |
141 | 41 | M67B 93 | verkvagn sedan 2001 med nr 901, vagnen disponeras av Anker spårteknik |
142 | 42 | M67K 90 | |
143 | 43 | museivagn vid Mannaminne | |
144 | 44 | avställd 1997, museivagn i Norrköping | |
145 | 45 | skrotad efter brand 1969 | |
146 | 46 | avställd 1996, såld till McDonalds 1997 | |
147 | 47 | skrotad 1967 | |
148 | 48 | överförd till brandförsvaret 1998 | |
149 | 49 | avställd 1997, såld till Kråkvilans Motorstadion 2003 | |
150 | 50 | överförd till museispårvägen Malmköping 2000 | |
151 | 51 | M67B 94 | |
152 | 52 | M67B 92 | |
153 | 53 | M67K 82 | |
154 | 54 | M67K 87 | |
155 | 55 | skrotad 1999 |