GS SM83
Göteborgs Spårvägar litt SM83 nr 143
© Lennart Steen
data för typen SM83 | |
---|---|
Fordon: | arbetsvagn, dragvagn till mätvagn |
Typ: | |
Bolag: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Stad: | Göteborg |
Littera: | SM83 |
Vagnsnummer: | 143 |
Ursprungligt antal: | 1 |
Tillverkare: | Høka, AEG 1953 |
Spårvidd (mm): | 1435 |
Längd (mm): | 14960 |
Bredd (mm): | 2500 |
Höjd (mm): | |
Vikt (kg): | 16900 |
Axelföljd: | Bo'Bo' |
Axelavstånd (mm): | 1800 |
Boggiecentrumavstånd (mm): | 7600 |
Hjuldiameter (mm): | 980 |
Hjulringsbredd (mm): | |
Motortyp: | |
Motorstyrka (kW): | 4x46 |
Kontrollertyp: | |
Koppeltyp: | |
Kompressor: | |
Driftspänning: | |
Max hastighet (km/h): | 60 |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | |
Utrangerade: | |
Notering: | före detta OS SM83 nr 201 |
Vagntypens historia:
Vagnen ingick i en serie om 30 vagnar (MBO 50) som byggdes för Oslo Sporveier av Hönefoss Karosseriaktiebolag (HÖKA) i Norge under åren 1952-1953, med elektrisk utrustning från Hägglund & Söner.
Den tilldelades nummer 221 i Oslo. Vagnen byggdes om till enmansbetjäning mellan åren 1982-1983.
Vagnen byggdes om som första vagn till S83 (turbohöka) år 1984-1985 på Sagene verkstäder i Oslo och tilldelades nummer 261. Typbeteckningen ändrades till SM 83 år 1994-07-01 och vagnen omnumrerades till 201.
Den byggdes om till luftledningsvagn (syningsvagn) 143 och ersatte 136 (M23/62) i Göteborg år 2003.