MBO 50
Mölnlycke Bil & Omnibuss nr 50

© Björn Forslund
| data för vägfordon 50 | |
|---|---|
| Fordon: | bensinbuss |
| Tillverkare: | Scania-Vabis, SM 1933 |
| Bemanning: | enmansbetjänad |
| Längd (mm): | 8600 |
| Bredd (mm): | 2300 |
| Höjd (mm): | 2700 |
| Vikt (kg): | 5900 |
| Axelavstånd (mm): | 4900 |
| Ringdimension: | fram: 9.00 x 20, bak: 8.25 x 20 |
| Motortyp: | Scania-Vabis 1564 |
| Motorstyrka: | 74 kW |
| Kontrollertyp: | |
| Koppeltyp: | |
| Växellåda: | |
| Chassi: | Scania-Vabis B85 |
| Chassinummer: | 5532 |
| Kaross: | Svenska Maskinverken i Södertälje |
| Registreringsnummer: | DCS 405 |
| Första reg.nummer: | O 12050 |
| Första reg.datum: | 1933-01-01 |
| Max hastighet (km/h): | 40 |
| Dörrordning: | V 0-100-0 |
| Antal passagerare: | sittande: 36, stående: 3 |
| Färg: | créme/oxblodsröd |
| Senaste revision: | 1954 |
| Driftsklass: | |
| Bevarandeklass: | 1 (fordon som skall bevaras för framtiden) |
| Ägare: | SSS |
| Placering: | Malmköping |
| Museum år: | 1965 |
| Notering: | |
Vägfordonets historia:
Donerad till SSS 1965 08 30 av Mölnlycke Bil & Omnibus AB.
Uppställd i Högdalen, flyttad till Skokloster 1966 05 30.
Uppställd september 1967 i garage i Alunda.
Vintern 1967 68 upprustad av verkstadsskolan i Eskilstuna.
Transporterad till Scania Bussar i Katrineholm 1970 11 03 för omlackering, gåva. Åter till Malmköping 1971 06 11, garagerad i Smedstorp 1971 09 17.
Transporterad till Saab Scania i Södertälje för motorrenovering och bromsreparation 1977 01 14, åter Malmköping/Smedstorp maj 1977. Nederdelen ommålad hösten 1977.
Har dispens för vänsterdörr.
Besiktigad och godkänd 1980, 1983 09 02.
Avställd, p g a otillfredställande bromsförmåga 1984 04 24.
