se Lidingö

Södra Lidingöbanan 1907-10-26 -- idrift

Lidingö, Sverige: spårväg

data
trafikform:  spårväg spårväg 
stad: Lidingö, Sverige 
bana: Södra Lidingöbanan 
bolag: Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
öppnad: 1907-10-26 
stängd:  
spårvidd: 1435 mm 
hastighet:  
framdrivning: 750 V DC kontaktledning 
längd:  
hållplatser:  
linjer:
Historia:
26/10-1907 Trafik öppnas Islinge-Hersbyholm
11/1-1909 Förlängning Hersbyholm-Kyrkviken
2/8-1909 Vart fjärde tåg på SNS linje 5 överförs på färja Ropsten-Islinge
29/1-1914 SSLidJ öppnas Herserud-Parkvägen
6/7-1914 Förlängning Parkvägen-Brevik
3/8-1914 Färjetrafiken Ropsten-Islinge upphör
7/6-1916 SSLidJ förlängs till Gåshaga brygga
1/1-1917 LiB övertar sträckan Islinge-Kyrkviken
1/3-1925 Båda linjerna förlängs över Lidingöbron till Humlegården (Stureplan). LiB = linje 20, SSLidJ = linje 21

15/9-1946 Avkortning från Gåshaga brygga till Gåshaga station
19/9-1949 Vagnhallen i AGA brinner ner
1/9-1967 Båda linjerna avkortas från Humlegården till Ropsten
12/6-1971 LiB, Linje 20, läggs ned
12/1-1975 SSLidJ omnummereras till linje 221
1/10-1989 SSLidJ åter linje 21

Vagnhallen i AGA på SSLidJ brinner ner natten mellan den 18 och 19 september 1949. Resultatet var att de nästan nya Ängbyvagnarna till stor del blev förstörda.

De vagnar som brann upp var SSLidJ 1, 3, 10, 24, 11, 12, 14- 16, 28-31 samt LiB 26 och 27. Manövervagnarna LiB 26 och 27 samt SSLidJ 30 och 31 var nylevererade och skulle provköras just den 19 september 1949.

pdf historisk pdf-blad
vagnförteckning Vagnförteckning

wikipedia Läs mer på Wikipedia nytt fönster



Linjer

linje sträcka längd (km) hållplatser turtäthet (min)
21 Ropsten-Gåshaga brygga 9,2 14 Södra Lidingöbanan
turtäthet: högtrafik/lågtrafik


English This page in English
Deutsch Diese Seite auf Deutsch