GSS 23
Gävle Stads Spårvägar no 23
"mustang"
© Lennart Hjelm
data for rail vehicle 23 | |
---|---|
Vehicle: | work car, luftledningsinspektionsvagn "mustang" |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Manufacturer: | Hägglund 1953 |
Colour: | gul |
Last renevation: | |
Owner: |
SSS-Gävle ![]() |
Housed: | Gävle |
Museum year: | |
Status: | scrapped 2018-04-01 |
Note: | Fd GSS 23, GS M24 62, GS MB04/M23 62, GS M23 136. |
|
|
data for the class (mv) "mustang" | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Company: | Gävle Stads Spårvägar (GSS) |
Town: | Gävle |
Class: | (mv) "mustang" |
Car number: | 22-24 |
Built number: | 3 |
Manufacturer: | Hägglund 1953 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 14300 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 3128 |
Weight (kg): | 16500 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 6400 |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 36 seating + 65 standing = 101 passengers |
Out of service: | 1956 |
Note: | såldes till Göteborgs Spårvägar 1956 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Fd Gävle Stads Spårvägar nr 23, såld till Göteborgs Spårvägar 1956.
De tre Gälvevagnanrna byggdes efter ankomsten till Göteborg om till enriktningsvagnar med pedalkontroller(!) för multipeltest(kallades då M24) inför M25 inköpet. Men efter ett år återmonterades rattkontrollern och vagnarna blev åter M23:or.
GSS 23, GS M24 62, GS MB04/M23 62, blev arbetsvagn 136, avställd.
Transporterad till Gävle för att återställas till GSS nr 23. Transporterad till Stockholm 7 mars 2018. Skrotad i april 2018.
Bilden visar utförande som Göteborgs Spårvägars arbetsvagn nr 136.
The history of the class (only in Swedish):
De tre Gälvevagnarna byggdes efter ankomsten till Göteborg om till enriktningsvagnar med pedalkontroller(!) för multipeltest(kallades då M24) inför M25 inköpet. Men efter ett år återmonterades rattkontrollern och vagnarna blev åter M23:or.