GSS 23

Gävle Stads Spårvägar nr 23
"mustang"

 23
© Lennart Hjelm

data für schienenfahrzeuge 23
Fahrzeug:  Arbeitswagen, luftledningsinspektionsvagn "mustang" 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  Hägglund 1953 
Farbe:  gul 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS-Gävle nytt fönster 
Standort:  Gävle 
Museumsjahr:   
Notierung: Fd GSS 23, GS M24 62, GS MB04/M23 62, GS M23 136.
Ausgeliehen an:  
Status: verschrotten
 
 
data für baureihe (mv) "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  Gävle Stads Spårvägar (GSS) 
Stadt:  Gävle 
Baureihe:  (mv)  "mustang"
Wagennummer:  22-24 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Hägglund 1953 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  14300 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3128 
Gewicht (kg):  16500 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  6400 
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  36 sitzplätze + 65 stehplätze = 101 fahrgäste 
Verschrottet:  1956 
Notierung:  såldes till Göteborgs Spårvägar 1956 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Fd Gävle Stads Spårvägar nr 23, såld till Göteborgs Spårvägar 1956.

De tre Gälvevagnanrna byggdes efter ankomsten till Göteborg om till enriktningsvagnar med pedalkontroller(!) för multipeltest(kallades då M24) inför M25 inköpet. Men efter ett år återmonterades rattkontrollern och vagnarna blev åter M23:or.

GSS 23, GS M24 62, GS MB04/M23 62, blev arbetsvagn 136, avställd.

Transporterad till Gävle för att återställas till GSS nr 23. Transporterad till Stockholm 7 mars 2018. Skrotad i april 2018.

Bilden visar utförande som Göteborgs Spårvägars arbetsvagn nr 136.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
GSS (mv) De tre Gälvevagnarna byggdes efter ankomsten till Göteborg om till enriktningsvagnar med pedalkontroller(!) för multipeltest(kallades då M24) inför M25 inköpet. Men efter ett år återmonterades rattkontrollern och vagnarna blev åter M23:or.