SL A288

AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe A288 nr 9236-9237

A288
© Ingvar Andersson

data für baureihe A288
Fahrzeug:  Arbeitsfahrzeuge 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Tunnelbanan 
Baureihe:  A288 
Wagennummer:  9236-9237 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Arlöf 1907-1908 
Baureihe: dieselelektriskt arbetslok
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  9440 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3700 
Gewicht (kg):  19900 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  870 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse: ASEA LJ 32
Motorenstärke (kW):  2x60 
Steuerungklasse: FB 105
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:  700 
Höchstegeswindigkeit (km/h):  40 
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:   
Verschrottet:  2015 
Notierung:  dieselektriskt arbetslok 

Bewahrte wagen:
SL A288 nr 9236
arbetsfordon
SL A288 nr 9236
         

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.

Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".

Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.

Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.