GS M5

Göteborgs Spårvägar baureihe M5 nr 47-177

ingen bild

data für baureihe M5
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M5 
Wagennummer:  47-177 
Ursprungliche anzahl:  123 
Hersteller:  ASEA, GS 1921-1940 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  10280 
Breite (mm):  2000 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  12500 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm): 75
Motorenklasse: ASEA LJ 32
Motorenstärke (kW):  2x41 
Steuerungklasse: AEG FBv Sp 30
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  20 sitzplätze + 38 stehplätze = 58 fahrgäste 
Verschrottet:  1961 
Notierung:  Tidigare typbeteckning: M11, M20 

Bewahrte wagen:
GS M5 nr 71
motorvagn
GS M5 nr 71
GS M5 nr 79
motorvagn
GS M5 nr 79
GS M5 nr 92
motorvagn
GS M5 nr 92
GS AM5 nr 115
arbetsvagn
GS AM5 nr 115
GS AM5 nr 117
motorvagn
GS AM5 nr 117
GS M5 nr 120
motorvagn
GS M5 nr 120
GS M5 nr 129
motorvagn
GS M5 nr 129
GS M5 nr 133
motorvagn
GS M5 nr 133
GS M20 nr 190
motorvagn
GS M20 nr 190
     

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Den typiska göteborgsmotorvagnen, i ordinarie trafik till våren 1959 på linje 2 därefter förekommande som extravagnar till 1961. Totalt 123 motorvagnar typ M5.

Nr 47-52 levererade 1917-18 från ASEA som släpvagnar typ S2. Ombyggda 1940 till typ M5. År 1949-50 nya nr 104-109.

Nr 53-58, 60 se typ M1 och M4. Ombyggda 1929-31 till typ M5. År 1949-50 nya nr 189-194 och 196.

Nr 190 (fd nr 54) museivagn i Malmköping.

Nr 59, 61-64, 66 - 68 levererad 1917-18 som typ S2, ombyggda 1931 (nr 66-68 år 1939) till typ M5. Nr 60-64 erhöll 1950 nr 195 - 200.

Nr 198 (fd nr 62) museivagn hos Ringlinien.

Nr 65 levererad 1906 som typ S2, ombyggd 1931 till typ M5.

Nr 69-87 levererade 1912 och 1916 som typ M4.

Nr 69 + 70 (fd M 4 nr 93 + 97) ombyggdes 1923 till M6 nr 196 (länkad vagn) delades 1939 och ombyggdes till M5 nr 69 och 70.
Nr 71-87 ombyggda 1926-28 till typ M5.
Nr 71 och 79 finns bevarade vid två olika spårvägsmuseum i USA.

Nr 88-97 levererade 1917-18 som släpvagnar typ S2, ombyggda 1932-33 till typ M5.

Nr 92 bevarad och restaurerad. Museivagn i trafik hos Ringlinien .

Nr 98-156 levererade åren 1914-21 som typ M4 och ombyggda 1924-28 till typ M5.

Nr 129 och 133 museivagnar hos Ringlinien.
Nr 132 ombyggd 1975 till typ S8 med nr 240, museivagn hos Ringlinien.

Nr 157-166 levererade 1921 från ASEA som typ M5.

Nr 167-176 tillverkade 1922 och 1924 som typ M5 på egen verkstad.

Nr 177 levererad 1918 som släpvagn typ S2 och 1924 ombyggd till motorvagn typ M5.

Nr 165-176 såldes 1952 till LKAB, Kiruna.