SL A288 9236

AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe A288 nr 9236

A288 9236
© Åke Eriksson

data für schienenfahrzeuge 9236
Fahrzeug:  Arbeitsfahrzeuge, dieselelektriskt arbetslok 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  Arlöf 1907 
Farbe:  brandgul 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:  SS Råsunda 1951 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  2015 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe A288
Fahrzeug:  arbeits lokomotive 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Tunnelbanan 
Baureihe:  A288 
Wagennummer:  9236-9237 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Arlöf 1907-1908 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  9440 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3700 
Gewicht (kg):  19900 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  870 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse: ASEA LJ 32
Motorenstärke (kW):  2x60 
Steuerungklasse: FB 105
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:  700 
Höchstegeswindigkeit (km/h):  40 
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:   
Verschrottet:  2015 
Notierung:  dieselektriskt arbetslok 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Fd SS A3 nr 170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Ursprungligen försedd med takströmavtagare, borttagen sedan länge.

Koppel: mekaniska delen av Westinghousekoppel, allmänt kallad apskalle, samt albertkoppel

Övertogs av SSS 17 april 2015, ankom Malmköping 6 maj 2015.

Hjulen omsvarvade våren 2016 och loket ihopmonterat efter transport.

Lok 9236 hyrts sommaren 2020 av CAF/EuroMaint för att ta emot de första spårvagnarna i Lund.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SL A288 Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.

Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".

Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.

Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.

Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.