SL A288 9236
AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe A288 nr 9236
© Åke Eriksson
data für schienenfahrzeuge 9236 | |
---|---|
Fahrzeug: | Arbeitsfahrzeuge, dieselelektriskt arbetslok |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | Arlöf 1907 |
Farbe: | brandgul |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | SS Råsunda 1951 |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Malmköping |
Museumsjahr: | 2015 |
Betreibklasse: | I (Betriebsfertige Fahrzeuge) |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe A288 | |
Fahrzeug: | arbeits lokomotive |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Stadt: | Stockholm |
Bahn: | Tunnelbanan |
Baureihe: | A288 |
Wagennummer: | 9236-9237 |
Ursprungliche anzahl: | 2 |
Hersteller: | Arlöf 1907-1908 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 9440 |
Breite (mm): | 2200 |
Höhe (mm): | 3700 |
Gewicht (kg): | 19900 |
Achsanordnung: | B |
Achsstand (mm): | 2600 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 870 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | ASEA LJ 32 |
Motorenstärke (kW): | 2x60 |
Steuerungklasse: | FB 105 |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | 700 |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 40 |
Türanordnung: | VH 1-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | |
Verschrottet: | 2015 |
Notierung: | dieselektriskt arbetslok |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Fd SS A3 nr 170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.
Ursprungligen försedd med takströmavtagare, borttagen sedan länge.
Koppel: mekaniska delen av Westinghousekoppel, allmänt kallad apskalle, samt albertkoppel
Övertogs av SSS 17 april 2015, ankom Malmköping 6 maj 2015.
Hjulen omsvarvade våren 2016 och loket ihopmonterat efter transport.
Lok 9236 hyrts sommaren 2020 av CAF/EuroMaint för att ta emot de första spårvagnarna i Lund.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.
Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.
Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".
Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.
Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.
Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.