SL A288 9236

AB Storstockholms Lokaltrafik class A288 no 9236

A288 9236
© Åke Eriksson

data for rail vehicle 9236
Vehicle:  work vehicles, dieselelektriskt arbetslok 
Class:  (2xZR) 
Manufacturer:  Arlöf 1907 
Colour:  brandgul 
Last renevation:   
Rebuilt:  SS Råsunda 1951 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  2015 
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class A288
Vehicle:  work locomotive 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Town:  Stockholm 
Line:  Tunnelbanan 
Class:  A288 
Car number:  9236-9237 
Built number: 
Manufacturer:  Arlöf 1907-1908 
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  9440 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3700 
Weight (kg):  19900 
Axel arrangement: 
Wheelbase (mm):  2600 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  870 
Wheel tread width (mm):
Type of motor: ASEA LJ 32
Motor power (kW):  2x60 
Type of controller: FB 105
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:  700 
Max speed (km/h):  40 
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:   
Out of service:  2015 
Note:  dieselektriskt arbetslok 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Fd SS A3 nr 170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Ursprungligen försedd med takströmavtagare, borttagen sedan länge.

Koppel: mekaniska delen av Westinghousekoppel, allmänt kallad apskalle, samt albertkoppel

Övertogs av SSS 17 april 2015, ankom Malmköping 6 maj 2015.

Hjulen omsvarvade våren 2016 och loket ihopmonterat efter transport.

Lok 9236 hyrts sommaren 2020 av CAF/EuroMaint för att ta emot de första spårvagnarna i Lund.

The history of the class (only in Swedish):
SL A288 Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.

Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.

Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".

Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.

Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.

Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.