SL A288 9236
AB Storstockholms Lokaltrafik class A288 no 9236
© Åke Eriksson
data for rail vehicle 9236 | |
---|---|
Vehicle: | work vehicles, dieselelektriskt arbetslok |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | Arlöf 1907 |
Colour: | brandgul |
Last renevation: | |
Rebuilt: | SS Råsunda 1951 |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 2015 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class A288 | |
Vehicle: | work locomotive |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) |
Town: | Stockholm |
Line: | Tunnelbanan |
Class: | A288 |
Car number: | 9236-9237 |
Built number: | 2 |
Manufacturer: | Arlöf 1907-1908 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 9440 |
Width (mm): | 2200 |
Height (mm): | 3700 |
Weight (kg): | 19900 |
Axel arrangement: | B |
Wheelbase (mm): | 2600 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 870 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | ASEA LJ 32 |
Motor power (kW): | 2x60 |
Type of controller: | FB 105 |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | 700 |
Max speed (km/h): | 40 |
Door arrangement: | VH 1-000-1 |
Number of passengers: | |
Out of service: | 2015 |
Note: | dieselektriskt arbetslok |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Fd SS A3 nr 170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.
Ursprungligen försedd med takströmavtagare, borttagen sedan länge.
Koppel: mekaniska delen av Westinghousekoppel, allmänt kallad apskalle, samt albertkoppel
Övertogs av SSS 17 april 2015, ankom Malmköping 6 maj 2015.
Hjulen omsvarvade våren 2016 och loket ihopmonterat efter transport.
Lok 9236 hyrts sommaren 2020 av CAF/EuroMaint för att ta emot de första spårvagnarna i Lund.
The history of the class (only in Swedish):
Dieselektriskt lok för tunnelbanan, fd SS A3 169-170.
Ombyggda av SS 1925 och 1951 då de blev lok.
Dieselmotor Scania Vabis DS-11, 145 hk vid 1800 v/min. Generator LJ 46 100 kW.
Loken är utrustade för kontaktlednings-, strömskene- och dieseldrift samt automatisk fartbegränsning och "död mans grepp".
Förutom albertkoppel, även mekanisk del av Westinghouse för tunnelbana.
Ombyggda av motorvagn SS typ A3 nr 169 och 170. Vagn 9237 (169) skrotad cirka 1965.
Vagn 9236 bevarad på Museispårvägen Malmköping.