HSS A1 11

Helsingborgs Stads Spårvägar class A1 no 11

A1 11
© PG Andersson

data for rail vehicle 11
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1903 
Colour:  blå/vit 
Last renevation:  1953 
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category: 
Owner: HTMF nytt fönster 
Deposited with the: Svenska Spårvägssällskapet nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:   
Note: fd HSS litt A1 nr 17
 
 
data for the class A1
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) 
Town:  Helsingborg 
Class:  A1 
Car number:  11-20 
Built number:  10 
Manufacturer:  ASEA, Siemens 1903 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  8200 
Width (mm):  2100 
Height (mm):  3770 
Weight (kg):  8500 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  1700 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  800 
Wheel tread width (mm): 90
Type of motor: Siemens & Halske D541
Motor power (kW):  42 
Type of controller: Siemens & Halske DR CV
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: öppna plattformar med grindar
Number of passengers:  16 seating + 14 standing = 30 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen deponerad hos SSS den 26 oktober 1992 av Helsingborgstrafikens Museiförening. Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II.

Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.

I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!

Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.

Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgstrafikens Museiförening.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollera försedda med rörelseomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.