HSS A1 11
Helsingborgs Stads Spårvägar class A1 no 11
© PG Andersson
data for rail vehicle 11 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | ASEA 1903 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | 1953 |
Rebuilt: | |
Owner: | Helsingborgs stad |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | |
Note: | fd HSS litt A1 nr 17 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | Svenska Spårvägssällskapet |
|
|
data for the class A1 | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Town: | Helsingborg |
Class: | A1 |
Car number: | 11-20 |
Built number: | 10 |
Manufacturer: | ASEA, Siemens 1903 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 8200 |
Width (mm): | 2100 |
Height (mm): | 3770 |
Weight (kg): | 8500 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 1700 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 800 |
Wheel tread width (mm): | 90 |
Type of motor: | Siemens & Halske D541 |
Motor power (kW): | 42 |
Type of controller: | Siemens & Halske DR CV |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | öppna plattformar med grindar |
Number of passengers: | 16 seating + 14 standing = 30 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades med öppna plattformar 1903 och fick redan 1906-07 förarskydd. 1939 byggdes plattformarna in helt. I detta utförande gick vagnen i trafik fram till 50-talet.
I samband med 50-årsjubileet 1953 återställdes vagnen i ursprungligt skick. Vagnen omnumrerades i detta sammanhang från 17 till 11. Vagnen är således inte Helsingborgs första spårvagn!
Vagnen är ASEAs mindre standardtyp som även fanns i Uppsala och Jönköping. Den elektriska utrustningen levererades dock av Siemens o Halske medan ASEA svarade för korg och truck.
The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Deponerad hos SSS 1992-10-26 av Helsingborgs stad.
Transporterad per trailer från Helsingborg till Malmköping 1992-10-27.
Kontrollerna försedda med riktningsomvandlare i maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1993-05-19.