GS M20 186
Göteborgs Spårvägar class M20 no 186
© PG Andersson
data for rail vehicle 186 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | GS 1930 |
Colour: | blå/créme |
Last renevation: | 1950-02-15 |
Rebuilt: | |
Owner: |
SSS ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1963 |
Note: | även kallad M9 |
Operation category: | I ![]() |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class M9 | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Town: | Göteborg |
Class: | M9 |
Car number: | 178-188 |
Built number: | 11 |
Manufacturer: | GS 1927-1930 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 11010 |
Width (mm): | 2150 |
Height (mm): | 3800 |
Weight (kg): | 12800 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 2600 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | 80 |
Type of motor: | AEG US 521 |
Motor power (kW): | 2x41 |
Type of controller: | AEG FBv SP 80 koppling 1 |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 40 |
Door arrangement: | VH 1-000-1 |
Number of passengers: | 19 seating + 38 standing = 57 passengers |
Out of service: | 1961 |
Note: | även typ M20, tvärsittsmotorvagn |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen donerad till SSS 8 november 1963 av Göteborgs Spårvägar.
Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.
Från 1927 infördes tvärsäten i Göteborg, och en unik finess med dessa tvärsäten var att ryggstöden är vändbara så att ingen behöver åka baklänges! 186 ingick i en serie på 11vagnar som byggdes på egen verkstad 1927-1930 och sattes i trafik på linje 3.
Vagnen har littera M20 i GS system och M9 i Industrimuseets system.
Vagn 186 har renoverats i olika omgångar sedan 1979 och sätts i totalrenoverat skick i trafik 1999.
Donerad till SSS 1963 11 08 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställd vagnhallen Majorna, Göteborg. Målad utvändigt av Göteborgsavdelningen 1964-1965.
Använd vid utfärd i Göteborg 1964-04-19.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Fullständigt ommålad utvändigt vintern 1973-1974.
Truckrevision påbörjad 1979 samt korgrevision påbörjad oktober 1982 och avslutad december 1998.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.
The history of the class (only in Swedish):
De här 11 motorvagnarna tillverkades på GS egen verkstad. Vagnarna hade bredare vagnskorg och tvärbänkar.
Nr 178-182 tillverkade 1927-28.
Nr 183-188 tillverkade 1930.
Vagnarna var i trafik fram till 1961, sista åren som extravagnar.
Nr 187 ombyggdes på prov till enriktningsvagn 1949-50, vagnen rullade sedan på linje 7 fram till 1951. Sedan som extravagn till 1956 och skrotades 1957.
Nr 186 bevarad i Malmköping som museivagn.