GS M20 186

Göteborgs Spårvägar class M20 no 186

M20 186
© PG Andersson

data for rail vehicle 186
Vehicle:  motor car 
Class:  (2xZR) 
Manufacturer:  GS 1930 
Colour:  blå/créme 
Last renevation:  1950-02-15 
Rebuilt:   
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1963 
Note: även kallad M9
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class M9
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Town:  Göteborg 
Class:  M9 
Car number:  178-188 
Built number:  11 
Manufacturer:  GS 1927-1930 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  11010 
Width (mm):  2150 
Height (mm):  3800 
Weight (kg):  12800 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  2600 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):   
Wheel tread width (mm): 80
Type of motor: AEG US 521
Motor power (kW):  2x41 
Type of controller: AEG FBv SP 80 koppling 1
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  40 
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:  19 seating + 38 standing = 57 passengers 
Out of service:  1961 
Note:  även typ M20, tvärsittsmotorvagn 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen donerad till SSS 8 november 1963 av Göteborgs Spårvägar.

Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Från 1927 infördes tvärsäten i Göteborg, och en unik finess med dessa tvärsäten var att ryggstöden är vändbara så att ingen behöver åka baklänges! 186 ingick i en serie på 11vagnar som byggdes på egen verkstad 1927-1930 och sattes i trafik på linje 3.

Vagnen har littera M20 i GS system och M9 i Industrimuseets system.

Vagn 186 har renoverats i olika omgångar sedan 1979 och sätts i totalrenoverat skick i trafik 1999.

Donerad till SSS 1963 11 08 av Göteborgs Spårvägar.
Uppställd vagnhallen Majorna, Göteborg. Målad utvändigt av Göteborgsavdelningen 1964-1965.
Använd vid utfärd i Göteborg 1964-04-19.
Transporterad per järnväg till Malmköping 1967-10-21.
Fullständigt ommålad utvändigt vintern 1973-1974.
Truckrevision påbörjad 1979 samt korgrevision påbörjad oktober 1982 och avslutad december 1998.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1951-01-30 40 km/t.

The history of the class (only in Swedish):
De här 11 motorvagnarna tillverkades på GS egen verkstad. Vagnarna hade bredare vagnskorg och tvärbänkar.

Nr 178-182 tillverkade 1927-28.
Nr 183-188 tillverkade 1930.

Vagnarna var i trafik fram till 1961, sista åren som extravagnar.

Nr 187 ombyggdes på prov till enriktningsvagn 1949-50, vagnen rullade sedan på linje 7 fram till 1951. Sedan som extravagn till 1956 och skrotades 1957.

Nr 186 bevarad i Malmköping som museivagn.