HSS F1 43
Helsingborgs Stads Spårvägar class F1 no 43
"mustang"
© PG Andersson
data for rail vehicle 43 | |
---|---|
Vehicle: | motor car "mustang" |
Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
Manufacturer: | ASEA 1948 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | 1964-04-28 |
Rebuilt: | |
Owner: |
SSS ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1973 |
Operation category: | IIB ![]() |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class F1 "mustang" | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
Company: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Town: | Helsingborg |
Class: | F1 "mustang" |
Car number: | 41-45 |
Built number: | 5 |
Manufacturer: | ASEA 1948 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 11400 |
Width (mm): | 2200 |
Height (mm): | 3500 |
Weight (kg): | 11850 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 2800 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 780 |
Wheel tread width (mm): | 95 |
Type of motor: | ASEA LJB27-32 |
Motor power (kW): | 2x55 |
Type of controller: | ASEA CBK44, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Stal PV-212 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 50 |
Door arrangement: | V 2-000-0, reservdörr höger sida bak |
Number of passengers: | 26 seating + 44 standing = 70 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping 1974-02-16--17 per trailer.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 39 och 105 erhölls med 10000: av Helsingsborgs kommun.
Vagnen vänd 1983-11-11, A ände mot Hosjö.
Ombyggd av signalsystem, utvändig målning samt invändig fernissning och målning, korgrevision, november 1992 - maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1984-06-12.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 50 km/t.
The history of the class (only in Swedish):
Vagnen är av ASEA lilla mustang typ som levererades i två serier till Helsingborg. Vagnarna 41-45 hade litt F1 och levererades 1948 medan vagnarna 46-55 hade litt F2 och levererades 1949. Samma typ av mustang levererades även till Norrköping (M48 och M51).
Vagntypen trafikerade linjerna 1 och 3 fram till trafiken nedlades i Helsingborg den 2 september 1967.
Några obetydliga skärmar på väggarna i vagnens inre delade den bakre rökar avdelningen från den främre rökfria avdelningen!