HSS F1 43

Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe F1 nr 43
"mustang"

F1 43
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 43
Fahrzeug:  Triebwagen "mustang" 
Baureihe:  zweiachsiger einrichtung (2xER) 
Hersteller:  ASEA 1948 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Bewahrenklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1973 
Status: endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
 
 
data für baureihe F1 "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger einrichtung (2xER) 
Firma:  Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) 
Stadt:  Helsingborg 
Baureihe:  F1  "mustang"
Wagennummer:  41-45 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASEA 1948 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  11400 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3500 
Gewicht (kg):  11850 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2700 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  780 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 95
Motorenklasse: ASEA LJB27-32
Motorenstärke (kW):  2x55 
Steuerungklasse: ASEA CBK44, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Stal PV-212
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  50 
Türanordnung: V 2-000-0, reservdörr höger sida bak
Anzahl fahrgäste:  26 sitzplätze + 44 stehplätze = 70 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS hösten 1973 av Helsingborgs Stads Trafikverk.
Transporterad till Malmköping 1974-02-16--17 per trailer.
Bidrag till transporten av denna vagn samt HSS 25, 29, 39 och 105 erhölls med 10000: av Helsingsborgs kommun.
Vagnen vänd 1983-11-11, A ände mot Hosjö.
Ombyggd av signalsystem, utvändig målning samt invändig fernissning och målning, korgrevision, november 1992 - maj 1993.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1984-06-12.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till drivanordningen vid besiktning 1952-06-03 50 km/t.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagnen är av ASEA lilla mustang typ som levererades i två serier till Helsingborg. Vagnarna 41-45 hade litt F1 och levererades 1948 medan vagnarna 46-55 hade litt F2 och levererades 1949. Samma typ av mustang levererades även till Norrköping (M48 och M51).

Vagntypen trafikerade linjerna 1 och 3 fram till trafiken nedlades i Helsingborg den 2 september 1967.

Några obetydliga skärmar på väggarna i vagnens inre delade den bakre rökar avdelningen från den främre rökfria avdelningen!