SS(2) A31

AB Stockholms Spårvägar baureihe A31 nr 328-333
"mustang"

A31
© Bruse LF Persson

data für baureihe A31 "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Djurgårdslinjen 
Baureihe:  A31  "mustang"
Wagennummer:  328-333 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Hägglund 1947-1949 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13050 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3100 
Gewicht (kg):  15370 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800+4100 
Drehzapfenabstand (mm):  5900 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse: Hägglund MBL 15
Motorenstärke (kW):  4x50 
Steuerungklasse: Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 1-010-2
Anzahl fahrgäste:  31 sitzplätze + 74 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:   
Notierung:   

Bewahrte wagen:
SS(2) A31 nr 329
motorvagn
SS(2) A31 nr 329
SS(2) A31 nr 331
motorvagn
SS(2) A31 nr 331
SS(2) A31 nr 333
motorvagn
SS(2) A31 nr 333
     

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.

Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).