HSS F1
Helsingborgs Stads Spårvägar class F1 no 41-45
"mustang"
![]()
| data for the class F1 "mustang" | |
|---|---|
| Vehicle: | motor car |
| Class: | 2-axled single-ended (2xER) |
| Company: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
| Town: | Helsingborg |
| Class: | F1 "mustang" |
| Car number: | 41-45 |
| Built number: | 5 |
| Manufacturer: | ASEA 1948 |
| Staffing: | enmansbetjänad |
| Gauage (mm): | 1435 |
| Length (mm): | 11400 |
| Width (mm): | 2200 |
| Height (mm): | 3500 |
| Weight (kg): | 11850 |
| Axel arrangement: | Bo |
| Wheelbase (mm): | 2800 |
| Boggie center base (mm): | |
| Wheel diameter (mm): | 780 |
| Wheel tread width (mm): | 95 |
| Type of motor: | ASEA LJB27-32 |
| Motor power (kW): | 2x55 |
| Type of controller: | ASEA CBK44, kamvals |
| Type of coupling: | albert |
| Compressor: | Stal PV-212 |
| Operating current: | |
| Max speed (km/h): | 50 |
| Door arrangement: | V 2-000-0, reservdörr höger sida bak |
| Number of passengers: | 26 seating + 44 standing = 70 passengers |
| Out of service: | |
| Note: | |
The history of the class (only in Swedish):
Vagnen är av ASEA lilla mustang typ som levererades i två serier till Helsingborg. Vagnarna 41-45 hade litt F1 och levererades 1948 medan vagnarna 46-55 hade litt F2 och levererades 1949. Samma typ av mustang levererades även till Norrköping (M48 och M51).
Vagntypen trafikerade linjerna 1 och 3 fram till trafiken nedlades i Helsingborg den 2 september 1967.
Några obetydliga skärmar på väggarna i vagnens inre delade den bakre rökar avdelningen från den främre rökfria avdelningen!
