HSS F1
Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe F1 nr 41-45
"mustang"
data für baureihe F1 "mustang" | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger einrichtung (2xER) |
Firma: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
Stadt: | Helsingborg |
Baureihe: | F1 "mustang" |
Wagennummer: | 41-45 |
Ursprungliche anzahl: | 5 |
Hersteller: | ASEA 1948 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 11400 |
Breite (mm): | 2200 |
Höhe (mm): | 3500 |
Gewicht (kg): | 11850 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 2800 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 780 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 95 |
Motorenklasse: | ASEA LJB27-32 |
Motorenstärke (kW): | 2x55 |
Steuerungklasse: | ASEA CBK44, kamvals |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | Stal PV-212 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 50 |
Türanordnung: | V 2-000-0, reservdörr höger sida bak |
Anzahl fahrgäste: | 26 sitzplätze + 44 stehplätze = 70 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagnen är av ASEA lilla mustang typ som levererades i två serier till Helsingborg. Vagnarna 41-45 hade litt F1 och levererades 1948 medan vagnarna 46-55 hade litt F2 och levererades 1949. Samma typ av mustang levererades även till Norrköping (M48 och M51).
Vagntypen trafikerade linjerna 1 och 3 fram till trafiken nedlades i Helsingborg den 2 september 1967.
Några obetydliga skärmar på väggarna i vagnens inre delade den bakre rökar avdelningen från den främre rökfria avdelningen!