HSS F1
Helsingborgs Stads Spårvägar baureihe F1 nr 41-45
"mustang"
![]()
| data für baureihe F1 "mustang" | |
|---|---|
| Fahrzeug: | Triebwagen |
| Baureihe: | zweiachsiger einrichtung (2xER) |
| Firma: | Helsingborgs Stads Spårvägar (HSS) |
| Stadt: | Helsingborg |
| Baureihe: | F1 "mustang" |
| Wagennummer: | 41-45 |
| Ursprungliche anzahl: | 5 |
| Hersteller: | ASEA 1948 |
| Personal: | enmansbetjänad |
| Spurweite (mm): | 1435 |
| Länge (mm): | 11400 |
| Breite (mm): | 2200 |
| Höhe (mm): | 3500 |
| Gewicht (kg): | 11850 |
| Achsanordnung: | Bo |
| Achsstand (mm): | 2800 |
| Drehzapfenabstand (mm): | |
| Raddurchmesser (mm): | 780 |
| Rad-Laufflächenbreite (mm): | 95 |
| Motorenklasse: | ASEA LJB27-32 |
| Motorenstärke (kW): | 2x55 |
| Steuerungklasse: | ASEA CBK44, kamvals |
| Kopplungklasse: | albert |
| Kompressor: | Stal PV-212 |
| Betriebsspannung: | |
| Höchstegeswindigkeit (km/h): | 50 |
| Türanordnung: | V 2-000-0, reservdörr höger sida bak |
| Anzahl fahrgäste: | 26 sitzplätze + 44 stehplätze = 70 fahrgäste |
| Verschrottet: | |
| Notierung: | |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagnen är av ASEA lilla mustang typ som levererades i två serier till Helsingborg. Vagnarna 41-45 hade litt F1 och levererades 1948 medan vagnarna 46-55 hade litt F2 och levererades 1949. Samma typ av mustang levererades även till Norrköping (M48 och M51).
Vagntypen trafikerade linjerna 1 och 3 fram till trafiken nedlades i Helsingborg den 2 september 1967.
Några obetydliga skärmar på väggarna i vagnens inre delade den bakre rökar avdelningen från den främre rökfria avdelningen!
